Styrker barnehagene med felles opplæring for nyansatte

Nyansatte i de kommunale barnehagene i Rana er i gang med en opplæringsrekke som skal styrke kvaliteten og tryggheten i det daglige arbeidet. Første samling handlet om Reggio Emilia-filosofien – og ga både inspirasjon og refleksjon.

Mandag denne uka startet en ny opplæringsrekke for nyansatte i de kommunale barnehagene i Rana. Kurset består av sju samlinger, og målet er å gi alle ansatte en felles forståelse av viktige temaer i barnehagehverdagen.

– Vi trenger at alle ansatte har god kompetanse innen mange områder. Denne opplæringspakken er en unik mulighet til å sikre det, sier styrer i barnehageavdelingen, Ketil Bergersen. Han understreker også viktigheten av å bruke intern kompetanse:
– Vi har mange dyktige ansatte i Rana kommune, og det er viktig at vi bruker ressursene vi har lett tilgang til.

Mange mennesker samlet i et rom som sitter og følger med på en lysskjerm og en person som står foran dem og snakker.  - Klikk for stort bildeFra den første samlingen i opplæringsprogrammet for nyansatte i kommunens barnehager.

Deltakerne kommer fra ulike bakgrunner, men får mulighet til å lære av fagpersoner med høy kompetanse, diskutere med kollegaer og jobbe med oppgaver knyttet til egen praksis. I tillegg har hver deltaker en mentor i sin barnehage – en refleksjonspartner og støtte i det daglige arbeidet.

Lærerikt møte med Reggio Emilia

Første kursdag hadde temaet introduksjon i Reggio Emilia, en pedagogisk filosofi som står sterkt i kommunale barnehager. Helen Moe, som har vært en viktig bidragsyter til at denne pedagogikken står sterkt i de kommunale barnehagene, holdt et engasjerende og lærerikt innlegg. Hun tok deltakerne med på en reise fra Reggio Emilias opprinnelse til kjerneverdiene og begrepene som preger filosofien.

(Saken fortsetter under bildet)

To menn foran en vegg, der det er tegninger av hus på veggen.  - Klikk for stort bildeStyrer Ketil Bergersen sammen med Matthew Martin, som er nyansatt i Barnas Hus.

Matthew Thomas Martin, som er nyansatt i Barnas hus, var en av deltakerne på samlingen. 

– Jeg synes dette var veldig bra. Det var mye å ta inn, men det var relevant og viktig for arbeidet vi gjør. Jeg kjenner igjen flere elementer av det som ble nevnt og det gir refleksjoner, sier Martin.

De kommende samlingene vil ta for seg temaer som:

  • Tilknytning
  • Anerkjennende væremåte
  • Materialkunnskap med fokus på forming
  • Tuning into kids
  • Musikk, dans og drama
  • Konstruksjon

Opplæringsrekken avsluttes med en ny samling om Reggio Emilia, der deltakerne får mulighet til å reflektere over hvordan forståelsen og praksisen har utviklet seg gjennom kurset.