Ønsker din mening om det å flytte til og bosette seg i Rana

I forbindelse med utviklingen av The Information Hub gjennomføres det en brukerundersøkelse blant tilflyttere til Rana. -Vi ønsker at tilflyttere skal fortelle oss om sine erfaringer om det å flytte til og bosette seg i Rana, sier prosjektleder Ingrid Mathisen.

The Information Hub er et prosjekt som handler om å utvikle et tjenestetilbud til tilflyttere i Rana kommune. Nå skal det gjennomføres en brukerundersøkelse for å kartlegge målgruppens – tilflytterne – erfaringer med å flytte hit.   

Tematikker innenfor tilflytting og bosetting

Brukerundersøkelsen tar for seg ulike tema innenfor tilflytting og bosetting; hvorfor flyttet man til Rana, bolyst, kjennskap til og informasjon og reklame om kommunen. 

– Et viktig aspekt er å få brukere sine meninger om etableringen av velkomsttilbud til tilflyttere, som velkomstbrev, velkomstpakke og velkomstmøter som en del av tjenestetilbudet. Det er viktig å få høre om hva man kan gjøre for at tilflyttere skal føle at de blir godt mottatt her, sier prosjektleder Ingrid Mathisen.  

Tilflyttere og tilbakeflyttere

Brukerundersøkelsen retter seg mot to hovedgrupper: Tilflyttere og tilbakeflyttere. Dette gjelder tilflyttere som har flyttet til Rana for første gang, både fra andre deler i Norge og resten av verden, og de som har flyttet tilbake til kommunen etter å ha bodd et annet sted en periode.

(Saken fortsetter under bildet)

Portrettfoto av kvinne, fotografert inne i et bibliotek. Foto - Klikk for stort bildeProsjektleder ved The Information Hub, Ingrid Mathisen.

– Noen ganger tenker man ikke på de som flytter tilbake som tilflyttere, men som ranværinger som har kjennskap til stedet. Vi kan fort glemme at de flyttet fra Rana og har bodd borte noen år. Det er like viktig å måle tilflytting og fraflytting, men også «bli-faktorer» i henhold til bolyst i kommunen, sier Mathisen. 

Norsk og engelsk versjon 

Brukerundersøkelsen skal dekke norske og utenlandske tilflyttere i Rana kommune. Derfor kommer brukerundersøkelsen i en norsk og en engelsk versjon. Den norske versjonen henvender seg til tilflyttere som forstår tilstrekkelig med norsk, og som foretrekker å svare på norsk. Den engelske versjonen henvender seg til tilflyttere som ikke forstår tilstrekkelig med norsk, og de som foretrekker å svare på engelsk. 

Slik svarer du på brukerundersøkelsen

Hvis du foretrekker den norske versjonen, så kan du svare på brukerundersøkelsen ved å trykke på lenken nedenfor eller scanne QR-koden som ligger nederst i artikkelen, med telefonen.

Den engelske versjonen ligger inne som en lenke på flytteportalen til Rana kommune, og den er også vedlagt som en lenke nedenfor.  

– Du kan også komme innom biblioteket og få både den norske og engelske versjonen i papirform. Her kan du også levere dine svar, sier Mathisen.

Del med andre tilflyttere

Brukerundersøkelsen er sendt ut til flere avdelinger i kommunen, noen lokale bedrifter, og noen frivillige organisasjoner, og den er blitt delt på sosiale medier. 

– Vi ønsker oss flest mulig svar fra tilflyttere, slik at vi får et best mulig grunnlag i det videre arbeidet, sier Ingrid Mathisen, som oppfordrer tilflyttere og andre til å dele lenken eller QR-koden med andre tilflyttere. 

– Del lenken på arbeidsplassen din, eller del undersøkelsen med ditt lokale lag eller forening i Rana, sier prosjektleder Ingrid Mathisen. 

Norsk versjon av brukerundersøkelsen finner du ved å klikke på denne lenken

Engelsk versjon av brukerundersøkelsen finner du ved å klikke på denne lenken

QR-kode til den norske versjonen av undersøkelsen:

en qr-kode for scanning. Illustrasjon - Klikk for stort bilde