Driftstilskudd frivillige lag og foreninger innenfor kultur

Har laget eller foreningen din utgifter til daglig drift, kan dere søke om driftstilskudd fra kommunen. Tilskuddet kan brukes til å dekke leie av lokaler, utstyr, vedlikehold, lønn/honorar eller andre løpende utgifter til drift. Søknadsfrist er 15.mars.

Hvem kan søke?

For å få driftstilskudd må foreningen

1. holde til i Rana kommune
  2. ha minst 20 medlemmer som betaler kontingent
  3. ha åpne muligheter for medlemskap. Dere kan ikke utestenge grupper eller enkeltpersoner på grunn av religion, etnisitet, sosial eller politisk tilhørighet.

Foreninger med barn og unge mellom 13 – 20 år prioriteres, men andre kan også søke. Hvor mye tilskudd dere får vurderes ut fra økonomi, aktivitetsnivå og hvem aktiviteten retter seg mot.

Vil du søke penger til et konkret arrangement eller andre kulturprosjekter, søk tilskudd til kulturprosjekter/arrangement.

Slik søker du

Søknadsskjemaet er åpent mellom 1. februar og 15. mars. Vi behandler ikke søknader som kommer inn etter fristen.

Opplysninger du må ha med i søknaden

• søkers navn, adresse, telefonnummer, e-post
  • foreningens organisasjonsnummer og bankkontonummer
  • siste godkjente årsmelding og regnskap
  • budsjett for inneværende år.
  • egenkapital per 31.12. siste år
  • årsresultat per. 31.12. siste år
  • antall medlemmer i alderen 0-13 år, 13-20 år og over 20 år

Hva skjer etter at søknaden er sendt inn?

Søknader blir behandlet politisk i utvalg for oppvekst og kultur.

Møtedatoer våren 2024

Når søknaden er behandlet, vil du motta svar (vedtak) innen 3 uker.

Utbetaling

Hvis foreningen din får tilskudd, vil du få informasjon om utbetaling i vedtaksbrevet.

Regelverket

Forskriften om tildeling til kulturelle formål i Rana, Nordland, forteller deg om de ulike tilskuddsordningene innenfor kulturfeltet, hva reglene er, og hvem som kan be om støtte:

Forskrift om tildeling av tilskudd til kulturelle formål, Rana, Nordland

Andre tilskuddsordninger

Søk på andre tilskudd innen kultur, idrett og fritid