Bygge bod, uthus eller drivhus

I de fleste tilfellene må du søke om tillatelse for å bygge. Men for noen mindre byggearbeider kan du slippe søknad.

Sjekk hvilke regler som gjelder for eiendommen din

• Før du setter opp bod, uthus, drivhus, lekehytte, pergola og lignende, må du undersøke hvilke regler som gjelder for eiendommen din.
  • I noen tilfeller kan du bygge uten å søke.
  • Kontakt kommunen hvis du er i tvil om hva du har lov til å bygge.

Finn informasjon om eiendommen din og hva du har lov til å bygge

Må jeg søke eller ikke?

Du må som regel søke om å få lov til å bygge, men for noen mindre byggearbeider trenger du ikke søke.

Finn ut om du må søke om det mindre byggverket du planlegger å sette opp

Kan jeg søke selv?

Du kan søke selv hvis det du skal bygge er under 70 kvadratmeter, bygningen er maks én etasje høy og ingen skal bo eller sove i bygningen.

Hvis bygningen er over 70 kvadratmeter eller noen skal sove eller bo der må fagfolk søke for deg.

Søk på egen hånd om et byggverk under 70 kvm

Send melding når du er ferdig

Selv om du ikke må søke, må du sende melding til kommunen når du er ferdig. Du må opplyse om hva du har bygget og hvor det er plassert på eiendommen. Kommunen trenger opplysningene for å oppdatere det digitale kartet.

Du må sende oss

Send opplysningene på e-post til postmottak@rana.kommune.no eller i posten til Rana kommune, postboks 173, 8601 Mo i Rana.

Her finner du mer informasjon om å bygge mindre bygninger

Veiledning om å bygge mindre bygninger (PDF, 150 kB)