Videre oppfølging av feiing og tilsyn
Hvis alt var i orden
Hvis rapporten viser at alt var i orden, trenger du ikke å gjøre noe. Rapporten er en bekreftelse på at feiing eller tilsyn er utført og angir når du kan vente neste feiing eller tilsyn.
Rapporten kan inneholde informasjon som viser at du bør gjøre noe med brannsikkerheten på andre områder enn fyringsanlegget. Dette vil ikke bli fulgt opp videre av feietjenesten, men er en anbefaling om noe du bør ordne.
Hvis noe ikke var i orden
Hvis det ble oppdaget feil eller mangler på fyringsanlegget som påvirker din eller andres sikkerhet, og feilen ikke ble utbedret med en gang, ble dette registrert som anmerkning eller avvik.
En anmerkning er en påvist feil som er vurdert til å ha liten eller ingen direkte betydning for brannsikkerheten. Feilen kan ha andre konsekvenser, og du blir derfor gjort oppmerksom på den. Du behøver ikke å svare på en rapport som bare inneholder anmerkninger og ingen avvik.
Et avvik er en feil på fyringsanlegget som kan ha betydning for brannsikkerheten.
Hvis du har mottatt en rapport som inneholder avvik, må du svare på denne. Svarfristen er vanligvis en måned.
Ditt svar skal fortrinnsvis være skriftlig og må beskrive hvordan avvikene vil bli rettet, og når arbeidet forventes å være gjort. Hvis du er uenig i avvik som er beskrevet, har du muligheten til å bestride dette i ditt svar.
Hvis du ikke svarer på rapporten, vil det etter hvert bli gjort vedtak om pålegg og eventuelt vedtak om sanksjoner.
Som tilsynsmyndighet kan ikke feietjenesten si konkret hva du skal gjøre for å utbedre avvik.
Vi kan gi generelle råd og veiledning. Vi kan også gi konkrete eksempler på mulige tiltak og besvare spørsmål på om et planlagt tiltak vil bli godkjent eller ikke.
Vi kan gi informasjon om type foretak som kan gi mer forpliktende veiledning og som kan tilby å utføre arbeid, men vi kan ikke anbefale ett konkret foretak.
Hvis du har fått en rapport som beskriver avvik, må du svare på denne. Ditt svar skal vise hvordan du vil utbedre feil / mangler og når arbeidet skal være gjort.
Ditt svar må inneholde:
- Adresse og/eller saks nr.
- Tiltak. Hva vil du gjøre for å utbedre feilen.
- Frist. Når planlegger du at tiltaket skal være ferdig utført.
Du setter altså selv en frist for når tiltaket skal være utført. Både fristen og det tiltaket du planlegger blir vurdert av feietjenesten.
Noe av hensikten med denne tilbakemeldingen er å unngå at du bruker tid og penger på tiltak som ikke blir godkjent.
Tilbakemeldingen skal fortrinnsvis være skriftlig og sendes til:
Du kan også benytte vårt webskjema her.
Hvis du ønsker å bestride en avviksregistrering, må dette gjøres skriftlig og være begrunnet.
Tilbakemelding der du bestrider avvik må inneholde:
- Adresse og/eller saks nr.
- Kort beskrivelse av hva du bestrider (avviket).
- Begrunnelse for hvorfor du er uenig i avviksregistreringen.
Din tilbakemelding blir vurdert av feietjenesten. Om nødvendig blir det gjennomført en ny befaring. En slik befaring vil inngå i feiingen/tilsynet og vil ikke bli fakturert ekstra.
Tilbakemeldingen sendes til:
Du kan også benytte vårt webskjema her.
Hvis du ikke svarer på rapporten innen fristen, vil det bli gjort vedtak om pålegg.
Et pålegg er et formelt enkeltvedtak.
Det er viktig at du følger opp et slikt pålegg.
Hvis du sender en tilfredsstillende tiltaksplan etter å ha mottatt et pålegg, vil fristen i saken vanligvis bi endret i samsvar med fristen i din tiltaksplan.
Et enkeltvedtak har en klagefrist på tre uker.
Hvis pålegg ikke er utført innen fastsatt frist, kan det bli gjort vedtak om sanksjoner. Hvis det er aktuelt å gjøre vedtak om sanksjoner i en sak, vil dette gå fram av pålegget.
Hvis det er aktuelt å gjøre vedtak om sanksjoner i en sak, vil det bli varslet om dette i vedtak om pålegg.
Fyringsforbud
Det kan bli gjort vedtak om fyringsforbud i to tilfeller:
- Når feil eller mangler ved fyringsanlegg vurderes som akutt brannfarlig.
- Som sanksjon hvis pålegg ikke er utført innen fastsatt frist.
- Eventuelt vedtak om fyringsforbud vil bli vurdert i forhold til alvorligheten i avviket og om avviket også har vært registrert tidligere.
Et fyringsforbud er et formelt enkeltvedtak og har en klagefrist på tre uker.
Tvangsmulkt
Tvangsmulkt er et mulig sanksjonsmiddel dersom pålegg ikke blir utført.
Tvangsmulkt vil vanligvis bare bli brukt der andre enn eier blir rammet av et fyringsforbud, for eksempel i utleieboliger.
Eventuell tvangsmulkt vil bli varslet i forkant. Det er viktig at du følger opp et slikt varsel om tvangsmulkt. Et eventuelt vedtak om tvangsmulkt kan nemlig ikke påklages. Du kan bare klage på mulktens størrelse.
Pålegg eller sanksjoner er enkeltvedtak.
Et enkeltvedtak har en klagefrist på tre uker.
Du kan lese mer om dette i en egen artikkel om klage på vedtak.
Når feil / mangler er utbedret, må dette meldes til feietjenesten.
Meldingen må være skriftlig og må inneholde:
- Adresse og/eller saks nr.
- Hva er gjort for å utbedre avviket. Dersom du har levert en tiltaksplan og du har gjort det som er beskrevet i denne, er det nok med en henvisning til tiltaksplanen.
- En bekreftelse på at arbeidet nå er gjort.
Alternativt kan feietjenesten utføre et nytt tilsyn med etterkontroll.
Meldingen sendes til:
Du kan også benytte vårt webskjema her.
Du kan gi din tilbakemelding i ett av disse skjemaene:
Tilbakemelding med tiltaksplan
Bestride avviksregistrering
Melding om utført utbedring
Henvisninger
Brann- og eksplosjonsvernloven
Forvaltningsloven
Publisert 01.05.2021 14:46
Sist endret 25.09.2024 15:09