Nytt digitaliseringssenter skal gjøre hverdagen enklere for innbyggerne i Rana

Som et grep for å kunne fortsette å levere gode tjenester i en demografi i endring, har Rana kommune etablert et nytt digitaliseringssenter. Tre ansatte er nå i gang med den store og spennende oppgaven med å utforske nye digitale løsninger og teknologi for kommunen. 

– Det handler ikke bare om å implementere nye systemer eller ta i bruk roboter. Vi skal digitalisere for å skape bedre tjenester, sier leder for digitaliseringssenteret, Susanne Fagervik Bertheussen.

Digitalisering handler kort sagt om å forenkle tjenestene du møter som innbygger i kommunen – enten du søker barnehageplass, trenger helsehjelp, eller skal bygge ut huset. Målet er at det skal gå raskere å få svar og tjenestene skal bidra til en enklere hverdag.  

Rana kommunen står nå midt oppi store samfunnsendringer som følge av en eldrebølge som slår over oss. Det blir færre hender til å utføre oppgaver samtidig som behovet for tjenester øker. Norge har en visjon om å bli verdens mest digitaliserte land innen 2030, og her må Rana kommune henge med. Da må kommunen tenke nytt og bruke teknologi smart.

– Vi skal være med på den reisen. Rana kommune har et klart mål om å digitalisere det som kan digitaliseres. For å klare det må vi sette digitaliseringsarbeidet mer i system og sette opp farta, og derfor er senteret opprettet, sier Susanne.

Tre mennesker fremfor vegg på rådhuset med Rana kommune logo. - Klikk for stort bildeDet nye digitaliseringssenteret er på plass! Fra venstre leder Susanne Fagervik Bertheussen, prosjektleder Sven-Gøran Gullholm og prosjektleder Rebekka Berg Osmo Roger Marthinsen

Et tverrfaglig team med stort engasjement

Susanne hadde sin første arbeidsdag i kommunen 1. juli, som leder for det nye digitaliseringssenteret. 15. september fikk hun selskap av to nye prosjektledere, Rebekka Berg Osmo og Sven-Gøran Gullholm. Hele teamet har nå flyttet inn på rådhuset og er klare for innsats.

–  Vi har en spennende sammensetning av ulike bakgrunner, fagkompetanse og interesser i teamet, og det mener jeg er en viktig nøkkel for å få til oppdraget vårt, forteller Susanne.

Gjennom digitaliseringssenteret skal prosjekter i mye større grad samkjøres på tvers av fagfelt og seksjoner, slik at kommunen sikrer at det faktisk gir gevinst. Særlig samarbeid med digitaliseringsrådgiverne i sektorene blir viktig for å kunne øke kjennskap til de ulike prosjektene som settes i gang og øke forståelsen for hverandres behov.

Teamet forteller at digitalisering i stor grad dreier seg om å jobbe med endring. Teknologien utvikler seg raskt, mens organisasjoner endrer seg mye saktere. En av hovedoppgavene vil derfor være å jobbe sammen med de avdelingene og ansatte som får arbeidsoppgaver digitalisert.  

–  Det er så mange dyktige og ivrige ansatte rundt om i kommunen, og vi gleder oss til gode innspill, diskusjoner og mye godt samarbeid og utvikling i fellesskap, sier Susanne.

Allerede i gang

Med den enorme utviklingen finnes det uendelige løsninger og teknologier som kan tas i bruk fremover, og det blir viktig å prioritere og planlegge prosjektene godt. Noen digitale løsninger kommunen allerede ser på og er i gang med er:  

  • Droner som blant annet kan brukes til inspeksjoner, frakt og til og med vindusvask.
  • Kunstig intelligens som kan hjelpe med å for eksempel planlegge turnuser, vaktplaner og timeplaner.
  • Robotiserte prosesser som tar over de repetitive rutineoppgaver, slik at ansatte får mer tid til kjerneoppgaver.
  • Digitale skjema som skal gjøre det enklere for innbyggere å søke om tjenester.