Vi er opptatt av at du som medarbeider trives i din daglige jobb, og sammen med dine kolleger. Trivsel og mestring er viktig for et godt arbeidsmiljø, fagmiljø og kvalitet i tjenestene.
En forutsetning for dette er at du har muligheter for personlig og faglig utvikling. Dette er med på å fremme godt medarbeiderskap, og er selve grunnlaget for yrkesstolthet og arbeidsglede.
Under kommer viktig informasjon om lønn- og arbeidsforhold.
Lønnsansiennitet
For at vi skal kunne beregne korrekt lønn må du sende inn vitnemål, arbeidsattester og annen relevant dokumentasjon.
Arbeidsattester og tjenestebevis skal vise start- og sluttdato, samt hvor mye du har jobbet i prosent eller antall timer.
Fastsettelsestidspunkt
Datoen for lønnsansiennitet blir fastsatt til den 1. i måneden.
Hva teller med?
Fastsetting av lønnsansiennitet er ett av flere grunnlag for å bestemme hvilken lønn en ny medarbeider skal ha.
Lønnsansiennitet fastsettes når du blir ansatt i kommunen. Grunnlaget for beregning er dokumentasjon du har levert til oss i form av arbeidsattester som viser tidligere lønnet arbeid. CV er ikke godkjent som dokumentasjon.
De fleste stillinger i kommunen er plassert i en lønnstabell med ansiennitetstrinn der lønn stiger for hvert nytt trinn som oppnås. Slik stigning skjer automatisk i lønnssystemet.
Reglene for å beregne lønnsansiennitet står i hovedtariffavtalen.
Hovedreglene for godskriving av lønnsansiennitet er:
- Lønnsansiennitet regnes tidligst fra du er fylt 18 år.
- Det gis ikke lønnsansiennitet etter flere bestemmelser i samme tidsrom.
- Verneplikt godskrives. Attest fra militæret må innleveres.
- Omsorgstjeneste godskrives med inntil 3 år dersom du i perioder har hatt som hovedbeskjeftigelse å være hjemme for å pleie barn, eldre eller syke. Eget skjema må fylles ut. (DOCX, 63 kB)
- All offentlig og privat arbeidspraksis med lønn godskrives. En fast avtalt stillingsprosent gir full uttelling i aktuell arbeidsperiode. Har du vært tilkallingsvikar og jobbet som timelønnet arbeidstaker, beregnes godskriving av arbeidspraksis forholdsvis.
- For stillinger uten krav om utdanning, eksempelvis i assistentstillinger, kan det også godskrives inntil 6 år ulønnet arbeid i hjemmet der dette har vært hovedbeskjeftigelsen. Eget skjema må fylles ut. (DOCX, 63 kB)
- Har du tidligere tatt utdanning og oppnådd fagbrev, uansett område, kan du få godskrevet verdiskapningsdelen i lærlingetida. Vanligvis utgjør denne 1 år i et normalt lærlingeløp på 2 år. Attest som viser hvilket tidsrom du har vært lærling må legges fram.
Lønn, forsikring og pensjon
Alle medarbeidere i Rana kommune er dekket av tariffavtale inngått med arbeidstakerorganisasjonene. Hovedtariffavtalen regulerer lønns – og arbeidsvilkårene for alle arbeidstakere i kommunen.
Medarbeidere i Rana kommune er forsikret mot skader og ulykker i arbeidet eller i fritiden. Forsikringen inkluderer gruppelivsforsikring, yrkesskade - og ulykkesforsikring.
Rana kommune har pensjonsordninger i KLP (Kommunal Landspensjonskasse) og SPK (Statens pensjonskasse for undervisningspersonale). Pensjonsordningen dekkes i hovedsak av arbeidsgiver og kommer på toppen av lønnen.
Visste du forresten at Rana kommune som arbeidsgiver betaler en premie som tilsvarer ca. 8% –15% av lønnen for å finansiere rettighetene innen pensjonsordningen?
Kontakt KLP
I tillegg betaler de ansatte selv 2% av lønnen, og ordningen gir da rett til:
- alderspensjon/AFP
- attføringspensjon/ uførepensjon
- ektefellepensjon
- barnepensjon
KLP startet som et spleiselag av små kommuner over hele landet. I dag er de Norges største pensjonsselskap. De er et annerledes finansselskap, fordi kundene eier selskapet. All verdiskapning kommer kundene til gode.
Kontakt KLP her.
Kontakt SPK
SPK sin oppgave er å levere pensjon, forsikring og boliglån på en enkel og effektiv måte til ansatte i staten, skoleverket og virksomheter som har en tilknytning til det offentlige. SPK forvalter pensjonsrettigheter for ca.1 300 virksomheter og over én million nordmenn som jobber eller har jobbet i det offentlige.
Kontakt SPK her.