På innbyggertorget kan de hjelpe deg
På innbyggertorget kan du få svar på enkle spørsmål og få hjelp til å bestille time hos en saksbehandler.
Trykk her for nærmere informasjon om innbyggertorget.
Kontaktinformasjon
E-post: postmottak@rana.kommune.no
Telefon: 75 14 50 00
Ta kontakt med en byggesaksbehandler
I et møte med en byggesaksbehandler kan du få generell veiledning om hva som er søknadspliktig og hva du trenger å sjekke før du søker.
Byggesaksbehandleren kan ikke hjelpe deg med å:
- konkludere om det du har tenkt å gjøre er søknadspliktig
- fylle ut selve skjemaet
- skaffe dokumentasjon til søknaden
- vurdere tegninger eller «forhåndsgodkjenne» søknaden
- veilede om hvilke byggtekniske (TEK17) krav som vil gjelde
Dette må du gjøre selv, eller få noen andre til å hjelpe deg.
Trenger du generell veiledning om en byggesøknad, kan du bestille time hos en byggesaksbehandler.
Veiledningen varer inntil en halv time, og er gratis.
Bestill time hos en byggesaksbehandler
Forhåndskonferanse
Du må betale for en forhåndskonferanse. Hva det koster, finner du i gebyrforskriften vår.
Hvis du har mange konkrete spørsmål i forbindelse med en større eller mer kompleks sak, kan du bestille en forhåndskonferanse med en saksbehandler.
Du kan ikke velge forhåndskonferanse når forespørselen gjelder generell veiledning. Da må du bestille time hos en saksbehandler.
Hva er en forhåndskonferanse?
- En forhåndskonferanse er et avklaringsmøte mellom deg, din ansvarlige søker og kommunen
- I møtet kan man diskutere gjeldende eller ny plan, infrastruktur, aktuelt lovverk, visuelle kvaliteter, kulturminneverdier og kulturmiljø, myndigheter som må involveres, dokumentasjonskrav samt forvaltningspraksis
- Møtet krever forberedelser fra deg
- Det blir ført referat fra møtet
Veiledning om forhåndskonferanse (PDF, 88 kB)
Be om en forhåndskonferanse
Publisert 29.07.2021 10:49
Sist endret 24.06.2025 13:17