Endre barnehageplass eller søk om overføring
Barnehagen vurderer søknadene fortløpende og du får tilbud digitalt når det blir ledig plass.
I tillegg gjøres et overføringsopptak i forkant av neste barnehageårs hovedopptak der søknader som er kommet inn før 01.mars tas med.
Mer om å søke barnehageplass
Forskrift om saksbehandling
Tilbud om barnehageplass sendes ut digitalt til foresatte. I brevet er det informasjon om hvordan du svarer og frist for å svare. Husk at om du ikke svarer innen fristen vil barnehagen nokså raskt gi plassen til et annet barn. Har du glemt å svare eller har svart feil ta da straks kontakt med kommunen. Er det ikke sendt ut nytt tilbud er det mulig at vi kan hjelpe deg, men det kan ikke garanteres.
Hovedopptaket avsluttes i juni, deretter er det løpende opptak. Plasser som blir ledige fylles opp av barn som står på venteliste.
Husk at om du ikke svarer innen fristen vil barnehagen nokså raskt gi plassen til et annet barn. Har du glemt å svare eller har svart feil ta da straks kontakt med kommunen. Er det ikke sendt ut nytt tilbud er det mulig at vi kan hjelpe deg, men det kan ikke garanteres.
Når du har søkt barnehageplass i Rana kommune står søknaden som aktiv helt til det blir gitt tilbud om plass. Har du endringer i opprinnelig søknad kan du logge inn for å gjøre dette.
Logg inn her
Supplerende opptak innebærer at det kontinuerlig foretas opptak til plasser som blir ledig gjennom året. Barnehagesøknaden er aktiv gjennom hele året, og det gis derfor ikke avslag. Takkes det ja til et tilbud som ikke er førsteønske, kan søknaden fortsatt være aktiv til sin førsteprioritet og beholde opprinnelig søkerdato.
Om du lurer på hvorfor du har fått det tilbudet du har fått kan du be om en begrunnelse før du eventuelt sender en skriftlig klage.
Ta kontakt med barnehagen for å be om begrunnelse.
Om du likevel mener det er gjort saksbehandlingsfeil kan du klage på vedtaket.
Fristen for å klage er tre uker fra dere mottok dette brevet. Hvis dere velger å klage, må dere sende klagen på e-post til postmottak@rana.kommune.no eller i posten til Rana kommune, postboks 173, 8601 Mo i Rana. Husk å merke klagen med saksnummer
Klagen må være skriftlig og underskrevet. I klagen bør dere
-
skrive hvilket vedtak dere klager på
-
begrunne hvorfor dere klager
-
skrive tydelig hvilke endringer dere ønsker
Hvis dere har nye opplysninger /dokumentasjon som dere mener vi ikke kjenner til, er det viktig at dere tar med dette også.
Dere har rett til å se dokumentene i saken
Ta kontakt med oss hvis dere ønsker å se saksdokumentene.