Hovedplan avløp - 2017-2030

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Definisjoner
  3. 3 Rammebetingelser
    1. 3.1 Regelverk
      1. 3.1.1 Forurensningsloven
      2. 3.1.2 Forurensningsforskriften
      3. 3.1.3 Vannforskriften
      4. 3.1.4 Plan og bygningsloven
      5. 3.1.5 Byggteknisk forskrift
      6. 3.1.6 EUs avløpsdirektiv
      7. 3.1.7 EUs rammedirektiv for vann
    2. 3.2 Utslippstillatelse
    3. 3.3 Øvrige retningslinjer og standarder
    4. 3.4 Lokale rammebetingelser
  4. 4 Målsettinger
    1. 4.1 Måloppnåelse per 01.01.2025
      1. 4.1.1 Målsetting 1 - Kostnadseffektiv drift
      2. 4.1.2 Målsetting 2 - Lavt miljøavtrykk mindre enn 1% per år
      3. 4.1.3 Målsetting 3 - Høyt servicenivå
  5. 5 Vannmiljø
    1. 5.1 Utfordringer i vannmiljøet
      1. 5.1.1 Øvrige påvirkninger
    2. 5.2 Resipienter
      1. 5.2.1 Ranfjorden
        1. 5.2.1.1 Påvirkninger
        2. 5.2.1.2 Miljøtilstand
        3. 5.2.1.3 Brukerinteresser
      2. 5.2.2 Ranfjorden - Hemneshalvøya
        1. 5.2.2.1 Påvirkninger
        2. 5.2.2.2 Miljøtilstand
        3. 5.2.2.3 Brukerinteresser
      3. 5.2.3 Utskarpen
        1. 5.2.3.1 Påvirkninger
        2. 5.2.3.2 Miljøtilstand
        3. 5.2.3.3 Brukerinteresser
      4. 5.2.4 Sveet (Straumen)
        1. 5.2.4.1 Påvirkninger
        2. 5.2.4.2 Miljøtilstand
        3. 5.2.4.3 Brukerinteresser
      5. 5.2.5 Tverråga
        1. 5.2.5.1 Påvirkninger
        2. 5.2.5.2 Miljøtilstand
        3. 5.2.5.3 Brukerinteresser
      6. 5.2.6 Ranelva
        1. 5.2.6.1 Påvirkninger
        2. 5.2.6.2 Miljøtilstand
        3. 5.2.6.3 Brukerinteresser
      7. 5.2.7 Dalselva
        1. 5.2.7.1 Påvirkninger
        2. 5.2.7.2 Miljøtilstand
      8. 5.2.8 Øvrige resipienter
    3. 5.3 Prioriteringer av vannforekomster
    4. 5.4 Tiltak
      1. 5.4.1 Kartlegging
  6. 6 Kommunalt og privat avløp
    1. 6.1 Spillvannsmengder
    2. 6.2 Renseanlegg
      1. 6.2.1 Tilstandsbeskrivelse
        1. 6.2.1.1 Hauknes silanlegg
        2. 6.2.1.2 Åga silanlegg
        3. 6.2.1.3 Moskjæran silanlegg
        4. 6.2.1.4 Mjølan Silanlegg
        5. 6.2.1.5 Storforshei renseanlegg
        6. 6.2.1.6 Slamavskillere
      2. 6.2.2 Tiltak
    3. 6.3 Transportsystem/ledningsnett
      1. 6.3.1 Tilstandsbeskrivelse
        1. 6.3.1.1 Dataunderlag
        2. 6.3.1.2 Tilstandsvurdering
        3. 6.3.1.3 Rehabiliteringsteknikk
      2. 6.3.2 Tiltak
    4. 6.4 Pumpestasjoner
      1. 6.4.1 Tilstandsbeskrivelse
      2. 6.4.2 Tiltak
    5. 6.5 Overløp
      1. 6.5.1 Tilstandsbeskrivelse
        1. 6.5.1.1 Overløp pumpestasjoner
        2. 6.5.1.2 Overløp renseanlegg
        3. 6.5.1.3 Overløp kummer
      2. 6.5.2 Tiltak
    6. 6.6 Private avløp
      1. 6.6.1 Private avløpsanlegg
        1. 6.6.1.1 Tilstandsbeskrivelse
      2. 6.6.2 Spredt avløp
        1. 6.6.2.1 Tilstandsbeskrivelse
      3. 6.6.3 Tiltak
        1. 6.6.3.1 Kartlegging
        2. 6.6.3.2 Lokal forskrift og tekniske krav
        3. 6.6.3.3 Sanering
    7. 6.7 Olje- og fettutskillere
      1. 6.7.1 Tilstandsbeskrivelse
      2. 6.7.2 Tiltak
    8. 6.8 Utslippspunkter
    9. 6.9 Overvannshåndtering
      1. 6.9.1 Tilstandsbeskrivelse
      2. 6.9.2 Klimaendringer
      3. 6.9.3 Bekkelukking
      4. 6.9.4 Vann og avløpsløsninger i strandsonen
      5. 6.9.5 Reguleringsplan/byggesøknad
      6. 6.9.6 Overvann som forurensningskilde
      7. 6.9.7 Tiltak
    10. 6.10 Automasjon og overvåkning
      1. 6.10.1 Tilstandsbeskrivelse
        1. 6.10.1.1 Prosesstyring og overvåkning
        2. 6.10.1.2 Instrumentering
      2. 6.10.2 Tiltak
        1. 6.10.2.1 Prosesstyring og overvåkning
        2. 6.10.2.2 Instrumentering
    11. 6.11 Slamhåndtering
      1. 6.11.1 Tilstandsbeskrivelse
      2. 6.11.2 Tiltak
  7. 7 Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)
  8. 8 Framdriftsplan
  9. 9 Økonomi
  10. 10 Bemanning
    1. 10.1 Oppgaver
    2. 10.2 Bemanning og kompetanse
  11. 11 Bibliografi
  12. 12 Vedlegg 1 - Tilstandskart (2017)
  13. 13 Vedlegg 2 - Oversikt over utslippspunkter
  14. 14 Vedlegg 3 - Tiltaksliste og fremdriftsplan

4 Målsettinger

Det er nedfelt nye mål for drift av avløpssektoren i Rana Kommune. Målene er delt inn i overordnede mål (hovedmål) med delmål. Delmål har et tilhørende evalueringskriterie. Måloppnåelse vurderes inn mot neste hovedplanrevisjon. Kommunens planarbeid skal i perioden ha fokus på følgende målsettinger:

Tabell 4-1: Målsettinger
HovedmålDelmålEvalueringskriterie
Kostnadseffektiv driftØkt andel forebyggende vedlikehold i forhold til korrektivt vedlikeholdÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftGod tilstandskontroll og prosjektprioriteringÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftGjennomføring av utbedringer med godt inntjeningspotensiale/god effektÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftForbedre overvåking og automasjonÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftForbedre overvåking og automasjonÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftRedusert energiforbrukÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftUnngå overkjøringer/oversvømmelser renseanleggÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftOptimalisert kjemikalieforbrukÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftEvaluere potensiale for driftsbesparelser som følge av samlokalisering av utslippspunkt/renseanlegg.Årsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftGod plankontroll. Samkjøring av prosjekterÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftOptimalisert prosjektgjennomføringsmodellÅrsgebyr for avløpstjenesten lavere enn gjennomsnitt for KOSTRA-gruppe.
Kostnadseffektiv driftReduserte erstatningsutbetalinger etter oversvømmelserStatistikk over erstatningsutbetalinger
Lavt miljøavtrykkReduserte utslipp til vann og/eller bedret rensegrad for kommunale utslippspunkterStatistikk over totalutslipp. Overholdelse av utslippstillatelse Renovering av nett>1% pr. år
Lavt miljøavtrykkReduserte utslipp fra overløpAntall timer overløp. Overholdelse av utslippstillatelse
Lavt miljøavtrykkMindre forsøpling fra flytslam ved overløpshendelserØkt andel overløp med teknisk utforming effektiv for separasjon av flytslam ved overløpshendelser
Lavt miljøavtrykkEtablering av nytt renseanleggFerdigstillelse av anlegg.
Lavt miljøavtrykkSeparasjon spillvann/overvannAndel separatnett av totalt ledningsnett avløp.
Lavt miljøavtrykkBading/brukerinteresserKlager, vannprøver
Lavt miljøavtrykkSikker/fremtidsrettet slamdeponeringKonseptstudie
Høyt servicenivåBedre/lettere tilgjengelig kundeinformasjon prosjekter og gebyrutvikling.Kommunebarometer
Høyt servicenivåFeil rettes innen 24 tFeilrettingstid
Høyt servicenivåTilgjengelighet på vakttelefon
Høyt servicenivåRedusert antall tilstoppinger og kjelleroversvømmelserTilstoppinger (pr. år) < 0.2 pr. km ledningsnett Kjelleroversvømmelser (pr. år): < 0.3/1000 innbygger Renovering av nett> 1% pr. år

4.1 Måloppnåelse per 01.01.2025

I forbindelse med denne revisjonen av hovedplanen (2025) ble måloppnåelse for de kvantifiserbare målsettingene evaluert.

4.1.1 Målsetting 1 - Kostnadseffektiv drift

Årsgebyr for avløpstjenesten skal være lavere enn snitt for kommunens KOSTRA gruppe (gruppe 9).

Sammenligning årsgebyr opp mot kostra gruppe 9
Kroner20202021202220232024
Kostra snitt (kr)42664400460556786292
Rana (kr)25392793307236874239

Statistikken viser svært god måloppnåelse. Tallene viser at det er rom for ytterligere aktivitet i sektoren uten at målsetting vil stå i fare. Det bør vurderes om det er kapasitet internt og eksternt for å øke rehabiliteringstakten ytterligere.

Det er satt en målsetting om reduserte kostnader relatert til erstatningsutbetalinger. Måltall er satt til 0.3 erstatningssaker/1000 innbygger. Måloppnåelse er gitt i tabellen nedenfor:

*Det er lagt til grunn 22 229 innbyggere tilknyttet kommunalt avløp (telling fra 2019)
Erstatningsutbetalinger
Saker og forholdstall20202021202220232024
Erstatningssaker14041
Forholdstall*0,0450,18000,1800,045

Svært god måloppnåelse. Tallene viser at økt fokus på tilstand i nettet, og økt grad av separering kan ha hatt en positiv effekt på antall erstatningssaker.

4.1.2 Målsetting 2 - Lavt miljøavtrykk mindre enn 1% per år

Det er gitt en målsetting om renovering av avløpsnett >1% pr. år

Renoveringstakt på avløpsnettet
%20202021202220232024
Andel fornyet (%)1,381,631,441,571,69

Svært god måloppnåelse. Viktig med fortsatt fokus på mer effektiv prosjektgjennomføring, og bruk av no-dig rehabilitering for å holde rehabiliteringstakten på dette nivået.

Overløp er en viktig bidragsyter til seksjonens miljøavtrykk. Overløpstid måles i kommunens avløpspumpestasjoner.

Bilde av søylediagram som viser antall overløpstimer ved pumpestasjonene per år - Klikk for stort bilde

På grunn av bedre forvaltningsoppfølging av separasjonsprosjektene og innføring av lettseparasjon/frakobling av taknedløp ser vi reduksjon i antall overløpstimer fra kommunens pumpestasjoner der det er gjort større tiltak i perioden. I særlig grad gjelder dette AP03, AP09, AP10, AP12 og AP14. I områder hvor det ikke er kjørt prosjekter har vi en negativ utvikling. Det er ikke klart hva dette skyldes, men det er sannsynlig at faktorer som spiller inn kan være:

  • Det bygges mer og med tettere flater enn før.
  • Klimaendringer og mer nedbør enn tidligere.
  • Høyere grunnvannsstand og vannstand i vassdrag/sjø kombinert med ytterligere forfall på ledningsnettet gir større tilførsel av fremmedvann.

Ikke tilfredsstillende måloppnåelse. Viktig med fortsatt fokus på separering av nett, og rydding i gamle prosjekter med lav reell separeringsgrad.

4.1.3 Målsetting 3 - Høyt servicenivå

Det er gitt en målsetting om at antall tilstoppinger skal være mindre enn 0.2 pr. km ledningsnett

Tilstoppinger
Måleverdi20202021202220232024
Tilstoppinger per km0,1310,1720,1360,1120,035

Svært god måloppnåelse. Tallene viser at økt fokus på tilstand i nettet, systematisk tilnærming til rengjøring av nett og rehabilitering av gamle nett kan ha en positiv effekt på driftssikkerheten.

Legg til i kalender