På vegne av Rana Gruber, varsler Asplan Viak om oppstart av planarbeid for plan 6039: detaljregulering for reetablering av anlegg Storforsheia, Rana Gruber. Varsel om oppstart er i samsvar med plan- og bygningsloven § 12-8.
Planområdet ligger ca. 26 km nordøst for Mo i Rana, langs E6 ved Storforsheia. Området er markert med svart stiplet linje i kartet under.

Planområdet finner du også ved å klikke på denne lenken: https://arealplaner.no/1833/arealplaner/541
Del av plan 6030: detaljregulering for E6 Illhøllia N - Tjæraskardet skal oppheves ved vedtak av ny plan. Delen som skal oppheves har arealformål industri med tilhørende bestemmelser.
Hva planlegges?
Hensikten med planarbeidet er å oppgradere Rana Grubers driftsområde på Storforsheia for å kunne tilrettelegge for knusing og lagring av malm, som skal transporteres fra Rana Grubers nye dagbrudd på Steinsundtjern (utenfor planområdet) til Storforsheia. Videre er hensikten å re-etablere og oppgradere jernbaneadkomst til Nordlandsbanen, slik at malm kan fraktes med jernbanen fra Storforsheia til Rana Gruber sitt oppredningsverk (mineralprosessering) i Gullsmedvika i Mo i Rana, og for videre transport til kunden via båt, bane eller vei. Det planlegges ikke nye omfattende arbeider i den eksisterende jernbanetunnelen (ikke i bruk i dag) under tettstedet på Storforsheia.
Oversiktskart - fra planområdet på Storforsheia er det ca. 3 km til Rana Grubers anlegg på Steinsundtjern, og ca. 10 km til Rana Grubers anlegg på Ørtfjellet.Malmen skal fraktes fra det nye dagbruddet i Steinsundtjern (ca. 3 km vest for Storforsheia). I dagens situasjon vil malmen gå via anleggsvei opp til Rana Grubers silo i anlegget på Ørtfjellet (ca. 10 km øst for Storforsheia). Etter de planlagte tiltakene kan malmen behandles på Storforsheia i stedet for på Ørtfjellet. Ved å oppgradere anlegget på Storforsheia sparer man ca. 20 km transportlengde per tur til silo sammenlignet med i dag. Dette er bærekraftig, og gir både økonomiske, driftsmessige og klima- og miljømessige gevinster.
Planarbeidet utløser ikke krav om konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven § 4-2.
Plandokumentene i saken finner du nederst på denne siden.
Hva skjer videre?
Plansaken følger regelverket i plan- og bygningsloven om planprosess og medvirkning. Første offentlige medvirkningsperiode er varsel om oppstart av planarbeid, som gir mulighet for innspill til det forestående planarbeidet. Blant annet er det relevant med konkrete innspill om særlige hensyn som bør bli ivaretatt. Frist er 4 uker etter varsel.
Neste offentlige medvirkningsperiode er offentlig ettersyn når det foreligger et konkret forslag til reguleringsplan (minimum 6 uker). Da er det særlig viktig å gi innspill knyttet til det konkrete planforslaget med de løsninger og virkninger som er beskrevet. Det planlegges gjennomført et åpent informasjonsmøte i offentlig ettersynsperioden.
Etter høringsperioden vil alle mottatte merknader bli vurdert og kommentert, før planforslaget eventuelt revideres. Endelig planforslag sendes til politisk sluttbehandling for vedtak i Rana kommune.
Hva mener du om dette?
Innspill til planarbeidet sendes til Asplan Viak, enten som e-post eller som brev:
Frist for å sende inn innspill er 21.11.2025
Plandokumenter