Gebyr for salg av tobakksvarer

Skal du selge tobakk?

Det er ikke tillatt å selge tobakk uten å være registrert i Tobakkssalgsregisteret.

Kommunene fører tilsyn med registrerte salgssteder av tobakksvarer og tobakkssurrogater. Tilsynsplikten og en ny registreringsordning for salg av tobakksvarer ble vedtatt i Stortinget sommeren 2017. Bestemmelsene om ordningen er tatt inn i tobakksskadeloven.

jf. Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. §33 kan tilsynsmyndigheten kreve en årlig tilsynsavgift fra salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker på 5120 kroner.

Fra midlertidige salgssteder kan tilsynsmyndigheten kreve en årlig tilsynsavgift på 1370 kroner.

Hvem utfører kontrollene?

Kontrollørene er engasjert av Rana kommune for å utføre kontroll med kommunens bevillinger for salg og skjenking av alkoholholdig drikk, og evt. skjenkebevillinger gitt av departementet etter alkohollovens § 5-3. 1.

Kontrollørene fører også tilsyn med salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater ved kontroll av disse stedene. De fører også tilsyn hos virksomheter som kun selger tobakksvarer (kiosker, bensinstasjoner, e.l).

Krav om internkontroll

For å sikre at krav etter tobakksskadelovgivningen overholdes, skal salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater og bevillingshavere føre internkontroll.

Internkontrollen skal dokumenteres skriftlig og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold. Dokumentasjonen skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig for tilsynsmyndigheten. Du kan lese mer om internkontroll i Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. Kapittel 5. Internkontroll.


Lover og forskrifter

Tobakkskadeloven

Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv.