Du kan søke om å få fritak fra eller reduksjon i renovasjonsgebyret hvis
Legg ved dokumentasjon (som f.eks. rivingstillatelse) og bilder som viser hvilken tilstand bygget er i.
Forklar for oss hvorfor du mener det er et manglende renovasjonstilbud for eiendommen din.
Hvis bygget ikke er beboelig, må du sende oss bilder som viser dette.
Du kan få fritak
- hvis du kan dokumentere at boligen er ubeboelig i en sammenhengende periode på mer enn seks måneder på grunn av rehabilitering eller ombygging
- hvis boligen ligger ute for salg og det er forventet at den kommer til å stå tom i minst seks måneder
- hvis du mener det er andre særskilte grunner for denne eiendommen
Du kan få fritak for maksimalt ett år. Du må legge ved dokumentasjon på at eiendommen er ubebodd.
Hvis du eier mer enn én fritidseiendom i Rana, har du rett til å betale halvt gebyr på eiendom nr. 2, 3 osv. Hvis du søker om dette, må du gi oss opplysninger som gjør at vi kan kontrollere at det stemmer.
Søk om fritak fra renovasjonsordningen her (PDF, 159 kB)
Viktig informasjon til deg som søker om fritak
Den som eier bygningen, er ansvarlig for at HAF har riktige opplysninger. Hvis det skjer endringer, må du melde dem skriftlig til HAF og kommunen. Eksempel på endringer kan være eierforhold, innflytting, fraflytting, riving, brann osv. Gebyret løper til meldingen er mottatt.
Hvis du får innvilget fritak på grunnlag av ukorrekte eller manglende opplysninger, må du betale gebyr fra den datoen du fikk fritak. Regning på dette kommer fra HAF. Det er den som eide eiendommen på det tidspunktet fritaket ble gitt, som må betale gebyret.
Du må betale renovasjonsavgiften uansett om du har søkt om fritak eller ikke. Hvis du får fritak, får du etterbetalt den summen du har fått fritak for.
Du får skriftlig svar på søknaden.
Jeg bruker boligen som hytte. Må jeg betale for renovasjonen da?
Ja, det må du. Men hvis du eier en bolig som ingen bor i og den blir brukt som fritidsbolig, kan du søke om å endre husholdningsrenovasjonen til fritidsrenovasjon.
For å behandle søknaden din, trenger vi
- eiendommens adresse
- eiendommens gårds- og bruksnummer
- eiendommens festenummer, hvis det ikke er en eiendomstomt
- en erklæring fra deg om at ingen bor i boligen
Vi har ikke et eget søknadsskjema for dette, så du må sende opplysningene til oss på e-post til postmottak@rana.kommune.no eller levere dem på servicetorget i rådhuset.
Publisert 20.09.2021 10:12
Sist endret 15.07.2022 10:28