Hvordan kommer du i kontakt med oss:
- Du kan selv ta kontakt med tildelingskontoret
- Eller du kan be andre om å ta kontakt på dine vegne: familie, venner, fastlege eller andre)
Du har ikke:
- Livskriser som følge av for eksempel alderdom og alvorlig fysisk sykdom.
- Ubearbeidet traume eller nye psykoser. Da må fastlegen din henvise deg til spesialisthelsetjenesten.
Da kan oppsøkende team være rett tilbud for deg!
Vårt tilbud består av:
- Et bindeledd til andre deler av hjelpeapparatet, som fastlege, NAV, spesialisthelsetjeneste, pårørende eller andre som er viktige for deg.
- Terapeutiske samtaler om de livsområdene du vil ha endring på.
- Øve på å bli tryggere i sosiale sammenhenger.
- Veilede deg til bedre struktur i hverdagen, og å lage ukeplaner.
- Råd og veiledning til hvordan du kan utfordre deg selv til å få en bedre hverdag.
- Veilede deg og eventuelt hjelpe deg til å søke om rett hjelp fra andre.
- Koordinering av ansvarsgruppe og individuell plan.
- Utarbeide kriseplan.
- Tilbud om assistert selvhjelp med støtte fra din kontaktperson.
Lavterskel helse er også en del av vårt team. Mer informasjon finner du her
Her finner du en oversikt over forskjellige digitale selvhjelpsprogrammer/veiledning
Hvordan søke
Psykisk helse- og rustjeneste skal bidra til å fremme selvstendighet, tilhørighet og evnen til mestring i eget liv. Tjenesten gir ulike hjelpetilbud til deg over 18 år i form av individuell oppfølging og gruppetilbud.
Vår tjeneste har høy faglig kompetanse. Tilbudet er gratis og frivillig. Oppfølging avsluttes når du selv ønsker det, eller når vi i samarbeid har vurdert at behovet ikke lenger er tilstede.
Alle søknader behandles ved tildelingskontoret. Du kan kontakte oss via brev, mail, telefon, eller ved personlig oppmøte.
Besøksadresse: Mellomvika 5, postboks 173, 8622 Mo i Rana
Felles epost: tildelingskontoret@rana.kommune.no
Telefon : 75 14 66 80
Åpningstider: Mandag - fredag kl. 08:00 - 15:00
Beskriv hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjeneste som passer best for deg. Avhengig av informasjonen i søknaden, vil saksbehandler kunne ta kontakt med deg for videre saksgang.
Her logger du deg inn til søknaden
Det er den som trenger hjelp, eventuelt pårørende med fullmakt som digitalt signerer søknaden. Du kan få hjelp av helsepersonell eller andre til å fylle ut søknaden.
Her finner du fullmaktsskjema til å laste ned
- Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
- Fullmakt må legges ved dersom verge eller pårørende logger seg inn på ID-porten for deg
- Fullmakten må leges ved søknaden som PDF eller bildefil
Søknader behandles fortløpende.
- Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
- Svar på søknad kommer innen 4 uker. Hvis vi ikke klarer å svare på søknaden innen 4 uker, vil vi kontakte deg for å fortelle hvor lang behandlingstiden vil bli.
- For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi direkte med deg, eller den du har gitt fullmakt til.
- Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tildelingskontoret i kommunen som behandler søknaden.