Nå kan du registrere opplysninger om boligen din selv

Ved å bidra med oppdatert informasjon hjelper du til med å gjøre registeret mer nøyaktig – noe som er nyttig både for deg, kommunen og samfunnet. Opplysningene gir et bedre grunnlag for alt fra byggetillatelser til beredskap hos nødetatene.

Har du fått SMS eller epost om å registrere informasjon om eiendommen din? 
Rana kommune deltar i et nasjonalt pilotprosjekt fra Kartverket. Prosjektet tester en ny digital løsning som lar deg som boligeier se og registrere opplysninger om bygningen din.

Hvorfor er dette viktig?

Når du sjekker og oppdaterer opplysningene, bidrar du til at informasjonen i Eiendomsregisteret blir korrekt og oppdatert. Det gir fordeler både for deg og for samfunnet, og sikrer at dataene samsvarer med byggetillatelsene. Et oppdatert register gir nødetater, planleggere og andre aktører et tryggere og bedre grunnlag for å ta riktige beslutninger.

Sjekk og oppdater opplysningene dine

Du kan logge inn på Kartverkets nettside og registrere informasjon som:

  • byggeår
  • vanntilkobling og avløp
  • bruksareal
  • energikilde og type oppvarming
     

Søk og registrer opplysninger om din eiendom 

Har du spørsmål?

Hvis du har problemer med SMS, innlogging eller registrering, ta kontakt med Kartverket 

Viktig å vite

  • Opplysningene du registrerer erstatter ikke kommunens eksisterende data.
  • Kommunens data blir ikke automatisk oppdatert, men dine registreringer kan brukes som grunnlag
  • Dersom eiendomsregisteret oppdateres av oss, vil du få tilsendt eget brev om dette. 
     

Du kan når som helst endre eller slette opplysningene du har registrert. 
Her kan du lese mer om egenregistrering 
 

Hvis du mener at kommunens opplysninger er feil, kan du sende dokumentasjon og krav om retting til: egenregistrering@rana.kommune.no