Har du fått SMS eller epost om å registrere informasjon om eiendommen din?
Rana kommune deltar i et nasjonalt pilotprosjekt fra Kartverket. Prosjektet tester en ny digital løsning som lar deg som boligeier se og registrere opplysninger om bygningen din.
Hvorfor er dette viktig?
Når du sjekker og oppdaterer opplysningene, bidrar du til at informasjonen i Eiendomsregisteret blir korrekt og oppdatert. Det gir fordeler både for deg og for samfunnet, og sikrer at dataene samsvarer med byggetillatelsene. Et oppdatert register gir nødetater, planleggere og andre aktører et tryggere og bedre grunnlag for å ta riktige beslutninger.
Sjekk og oppdater opplysningene dine
Du kan logge inn på Kartverkets nettside og registrere informasjon som:
- byggeår
- vanntilkobling og avløp
- bruksareal
- energikilde og type oppvarming
Søk og registrer opplysninger om din eiendom
Har du spørsmål?
Hvis du har problemer med SMS, innlogging eller registrering, ta kontakt med Kartverket
Viktig å vite
- Opplysningene du registrerer erstatter ikke kommunens eksisterende data.
- Kommunens data blir ikke automatisk oppdatert, men dine registreringer kan brukes som grunnlag
- Dersom eiendomsregisteret oppdateres av oss, vil du få tilsendt eget brev om dette.
Du kan når som helst endre eller slette opplysningene du har registrert.
Her kan du lese mer om egenregistrering
Hvis du mener at kommunens opplysninger er feil, kan du sende dokumentasjon og krav om retting til: egenregistrering@rana.kommune.no