Felle, fjerne eller beskjære trær

Ønsker du å felle eller beskjære trær på kommunal eiendom? Da må du sende inn en søknad og få tillatelse fra kommunen.

Trær skaper trivsel og varierte boområder. De er ikke bare vakre og en del av vår identitet. De renser luften, minsker fare for skred, er viktige for å håndtere overvann og forhindre lokale oversvømmelser. Trær kan leve i flere hundre år, og er viktige bosteder og matkilder for mange arter i naturen.

Vi ønsker å ta vare på de trærne vi har, så langt det er mulig. Ved enkelte tilfeller kan det imidlertid oppstå situasjoner som gjør at trærne enten er til skade eller medfører ulempe. Da kan det være aktuelt å gjennomføre tiltak, slik som felling eller beskjæring. Du må søke om tillatelse til kommunen før du feller eller beskjærer trær som står på kommunale arealer.