Søke om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse

Før du kan ta byggverket (tiltaket) i bruk, må du søke om og få godkjent en midlertidig brukstillatelse eller få utstedt en ferdigattest.

Det er normalt den som søkte om tiltaket, det vil si enten ansvarlig søker eller tiltakshaveren, som skal søke om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse.

Ferdigattest

Ferdigattesten markerer den formelle avslutningen av en byggesak, og kommunen gir den når vi har fått dokumentasjon på at arbeidet er utført i tråd med tillatelsen og regelverket.

Søk om ferdigattest

Midlertidig brukstillatelse

• Hvis det kun gjenstår mindre vesentlige arbeider, kan man søke om en midlertidig brukstillatelse.
  • En midlertidig brukstillatelse er tidsbegrenset, og den skal etterfølges av en søknad om ferdigattest.

Hvis man søker om en midlertidig brukstillatelse, skal man samtidig foreslå en frist for ferdigstillelse. Hvis denne fristen ikke blir overholdt, oppstår det et ulovlig forhold, og kommunen skal gi et pålegg om ferdigstillelse. Kommunen kan følge opp dette pålegget med tvangsmulkt eller forelegg for de ansvarlige, men den midlertidige brukstillatelsen opphører ikke.

Søk om midlertidig brukstillatelse

Unntak

• Søknadspliktige tiltak.
    Alle søknadspliktige tiltak skal avsluttes med ferdigattest med unntak av
    • saker om opprettelse og endring av ny grunneiendom
    • midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som ikke skal brukes til varig opphold
    • tillatelser til skilt- og reklameinnretninger som er gitt for et bestemt tidsrom
  • Tiltak unntatt søknadsplikt.
    For tiltak som er unntatt fra søknadsbehandling, gjelder ikke krav om ferdigattest. Det må likevel gis beskjed til kommunen når et slikt tiltak er ferdigstilt.

Melding om tiltak unntatt søknadsplikt

Mangler du ferdigattest?

Her finner du informasjon om hvordan du kan avslutte gamle byggesaker. (PDF, 146 kB)

Priser og gebyrer

Du må betale for saksbehandlingen i kommunen. Du finner hva du må betale i gebyrregulativet vårt.

Gebyrregulativ 2024 (PDF, 2 MB)