Skolen legger vekt på at elevene skal ha et trygt og godt læringsmiljø. Natur og nærmiljøområdene rundt skolen brukes hele året. Dette styrker den faglige og sosiale utviklingen i tillegg til å gi fysisk aktivitet. Skolen bruker nærmiljøet i undervisninga og i pausene, vi har nærmiljøanlegg med ballbinge, BMX-løype og fotballbane 200 m fra skolen og lysløype bare 50 m fra skolen. Om vinteren aker vi i bakkene rett ved skolen. I pausene har elevgrupper oppgaver som ledere av aktiviteter for resten av elevene (vi deltar i Trivselslederprogrammet). Dette programmet bidrar til god fysisk aktivitet i pausene og er med på å forebygge krenking og mobbing.
Skolen vektlegger lese- og skriveopplæring. Å kunne lese er grunnleggende for elevenes læring og utvikling i alle fag. Skolen har også deltatt i satsinga «Vurdering for læring» for noen år tilbake. Gjennom gode tilbakemeldinger og god underveisvurdering vil vi bidra til at elevene får ei god sosial og faglig utvikling. Vi bruker uttrykket «å være i læring» daglig sammen med elevene, det er viktig for oss at elevene er motivert for læring og opplever mestring, og gjennom det blir trygge barn og ungdommer som viser andre respekt og som ser positivt på seg selv og sin framtid.
Skolen har lang tradisjon for å ha god kontakt med bygda og lag/foreninger i bygda. Dette gir identitet og bidrar til trivsel, læring og samhandling med andre utenfor skolen. Vi har over år hatt jevnlige konserter og fellessamlinger der foreldrene og bygda inviteres. I fellessamlingene presenterer elevene fagstoff de har arbeidet med. Fellessamlingene styrker fellesskapet ved å ivareta bygdas og skolens tradisjoner, gir trening i å stå fram og presentere eget arbeid, og gir trening i å være et godt publikum. Skolekoret pleier to ganger i året og invitere til konsert, - alltid stappfull gymsal og stående applaus. Flotte elever som synger vakkert og gir en musikalsk «gave» til bygda.
Skolen skal være «et godt sted å være og et godt sted å lære»
Visjon:
Læring, trivsel og respekt i et positivt fellesskap. Et trygt og aktivt læringsmiljø der vi anerkjenner, samarbeider og respekterer hverandre.