Søk barnehageplassDu kan søke om barnehageplass hele året, men fristen for hovedopptak for neste barnehageår er 01.april. Lytt til tekstenStopp avspillingSøk barnehageplass Kriterier for søknader som blir tatt med i hovedopptaket: barnet er født før 01.desember i fjor søknaden er kommet inn innen fristen - NB eventuelle vedlegg og dokumentasjon må også være kommet inn innen fristen ønsket oppstartsdato er før 01.desember dette året. Retten til barnehageplass Retten til barnehageplass Hvordan foregår saksbehandlingen? Hva skjer etter utløpt svar frist? Forskrift om saksbehandling Tilbud om barnehageplass sendes ut digitalt til foresatte. I brevet er det informasjon om hvordan du svarer og frist for å svare. Husk at om du ikke svarer innen fristen vil barnehagen nokså raskt gi plassen til et annet barn. Har du glemt å svare eller har svart feil ta da straks kontakt med kommunen. Er det ikke sendt ut nytt tilbud er det mulig at vi kan hjelpe deg, men det kan ikke garanteres. Hovedopptaket avsluttes i juni, deretter er det løpende opptak. Plasser som blir ledige fylles opp av barn som står på venteliste. Husk at om du ikke svarer innen fristen vil barnehagen nokså raskt gi plassen til et annet barn. Har du glemt å svare eller har svart feil ta da straks kontakt med kommunen. Er det ikke sendt ut nytt tilbud er det mulig at vi kan hjelpe deg, men det kan ikke garanteres. Hva betyr venteliste? Når du har søkt barnehageplass i Rana kommune står søknaden som aktiv helt til det blir gitt tilbud om plass. Har du endringer i opprinnelig søknad kan du logge inn for å gjøre dette. Logg inn her Hva betyr supplerende opptak? Supplerende opptak innebærer at det kontinuerlig foretas opptak til plasser som blir ledig gjennom året. Barnehagesøknaden er aktiv gjennom hele året, og det gis derfor ikke avslag. Takkes det ja til et tilbud som ikke er førsteønske, kan søknaden fortsatt være aktiv til sin førsteprioritet og beholde opprinnelig søkerdato. Rett til å be om begrunnelse eller å klage Om du lurer på hvorfor du har fått det tilbudet du har fått kan du be om en begrunnelse før du eventuelt sender en skriftlig klage. Ta kontakt med barnehagen for å be om begrunnelse. Om du likevel mener det er gjort saksbehandlingsfeil kan du klage på vedtaket. Fristen for å klage er tre uker fra dere mottok dette brevet. Hvis dere velger å klage, må dere sende klagen på e-post til postmottak@rana.kommune.no eller i posten til Rana kommune, postboks 173, 8601 Mo i Rana. Husk å merke klagen med saksnummer Klagen må være skriftlig og underskrevet. I klagen bør dere skrive at det er en klage skrive hvilket vedtak dere klager på begrunne hvorfor dere klager skrive tydelig hvilke endringer dere ønsker Hvis dere har nye opplysninger /dokumentasjon som dere mener vi ikke kjenner til, er det viktig at dere tar med dette også. Dere har rett til å se dokumentene i saken Ta kontakt med oss hvis dere ønsker å se saksdokumentene.