Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Stengte veier og p-plasser under ARN

I forbindelse med Arctic Race of Norway blir det gratis parkering på ritt-dagen. Mulighetene til å parkere i sentrum vil imidlertid bli kraftig redusert hele ARN-uka, og på selve arrangementsdagen vil flere veier bli stengt. – Vår oppfordring er å gjøre som deltakerne i ARN; bruk sykkel denne dagen.

Dette sier avdelingsleder for parkering i Rana kommune, Gunn Inger Fjellstad, i forbindelse med at det vil bli innført midlertidig parkeringsforbud flere steder i og ved sentrum, fra mandag 8. august til fredag 12. august.

- Parkeringsområder som blir stengt i perioden 8.-12. august er området rundt Meierikvartalet, parkeringshuset ved Amfi Meyer og Domus, Trekanten og Småbåthavna, sier Fjellstad.

I tillegg til at parkeringsområder vil bli avstengt, vil også en del gateparkering bli utilgjengelig i forbindelse med at løypetraseen skal avsperres. Også på disse parkeringsplassene vil det bli innført parkeringsforbud tidlig i neste uke.

- Parkeringsforbudene langs traseen og parkeringsarealene gjelder i perioden 8.-12. august. Parkeringsarealene vil stenges allerede 8. august og det vil bli satt opp forbudsskilt langs traseen i løpet av perioden mellom 8. og 10. august, sier Fjellstad.

Det blir dermed begrensede muligheter til å parkere i Mo sentrum hele ARN-uka. På selve ritt-dagen, torsdag 11. august, blir imidlertid de p-plassene som er tilgjengelig, gratis.

Avdelingsleder parkering Gunn Inger Fjellstad.  - Klikk for stort bilde Rana kommune   - Arealene som hører til avgiftsparkeringen og som ikke blir avstengt som følge av arrangementet vil være gratis denne dagen. Alle sentrumsnære plasser blir da åpne, foruten Meierikvartalet, Amfi Domus og Meyer, samt de deler av gateparkeringen som havner innenfor avsperringene. Det vil i tillegg være mulig å benytte parkeringen i Strandgata, Thora Meyers gate, Nilssonløkka og Kirketunet, og man kan også benytte parkeringen ved gamle Mo ungdomsskole, sier avdelingsleder for parkering i Rana kommune, Gunn Inger Fjellstad.

Rana kommune anbefaler imidlertid de som har mulighet, til å benytte andre transportmidler enn bil, dersom man skal til sentrum torsdag. Både E6 og E12, samt en rekke bygater, vil bli stengt i flere timer.

- Den 11. august vil det være litt vanskelig å komme seg inn til sentrum fra enkelte bydeler fordi innfartsårer vil bli stengt i forbindelse med løpet. Og dersom man kommer seg inn til sentrum med bil, må man vente til veien åpner før man kommer seg ut igjen. Dette gjelder spesielt de som kommer sørfra langs E6, sier Fjellstad.

Blant annet vil det i en periode ikke være mulig å komme seg til eller fra sentrum over Selforsbrua – her må man kjøre om fylkesvei 810 Mjølan og Selforsveien for å komme seg til/fra Selfors og E6 videre nordover.

- Så det er nok best å la bilen stå den 11. august dersom man har mulighet til det. Så vår oppfordring er å gjøre som deltakerne i ARN; bruk sykkel, eller gå, denne dagen, sier avdelingsleder Gunn Inger Fjellstad.

Områder og strekninger med parkering forbudt 8.-12. august:

Parkeringsarealer som stenges - Klikk for stort bilde ARN

- Fridtjof Nansens gate og Iver Heltzens gate

- Gruben fra lyskryss: Svenskveien-Storgata-Storsandalen- E12

- Nordlandsveien første del fra avkjøring E12 Ranenget

- Nordlandsveien nedre del fra Skansen til Lars Meyers gate

- Lars Meyers gate til O.T Olsens gate

- O.T Olsens gate til avkjøring Midtre gate

- Midtre gate

- Søndre gate og Søndre gate til Mobekkbrua

- Amfi Domus

- Lyngheim