Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
 Lytt til tekst        
Undermeny

Klage

Jørgensen, Kari Endret:17.01.2020 09:46

Klage på ileggelser

Hvis man mener at en ileggelse er feil kan man klage. Hvis man mener at ileggelsen er urimelig kan man søke om ettergivelse. Dette skal skje skriftlig, ved brev, e-post eller ved bruk av klageskjema (se høyre side). Vårt svar sendes skriftlig, derfor må fullstendig postadresse oppgis.

Klagefrist

Klagefrist er 3 uker etter ileggelse av kontrollsanksjon og gebyr. Klagen fremsettes skriftlig til Rana kommune. Klager behandles ikke over telefon . Ved behov kan man få hjelp til å skrive klage, men det skal være underskrift av klager på skjema.

Tips til deg som skal levere klage:

  • Husk klagefristen på 3 uker
  • Klagen må fremsettes skriftlig
  • Husk navn, adresse og ileggelsesnummer
  • Husk å begrunne klagen, og send med dokumentasjon
  • Husk å betale gebyret innen 3 uker, selv om du klager
    Klager som ikke fører frem:
    • Bilfører trodde at bilen var lovlig parkert
    • Bilfører var uoppmerksom
    • Det var ingen andre steder å parkere
    • Stansen varte i kun kort tid
    • Bilfører måtte veksle penger
    • Kjøretøyet stod ikke i veien for noen
    • Kjøretøyet var lånt bort til noen som ikke vil betale
    • Du har betalt til feil takstgruppe i Easypark
    • Du har betalt for feil bil

    Klager som kan føre frem

    • Dersom ileggelsen eller tauingen er feil
    • Det ble foretatt av- eller pålessing
    • Det ble foretatt av- eller påstigning
    • Kjøretøyet var stjålet og tyveriet er meldt til politiet
    • Det var teknisk feil på automat/parkometer (må ha vært meldt inn etter reglene)
    • Motorhavari (må dokumenteres)
    • Kjøretøyet var registrert på annen eier ved tidspunktet for ileggelsen

 

Klagehåndtering
Klager behandles etter Forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften)  og Forskrift om offentlig parkeringsgebyr

Ved eventuelle avslag på klage kontrollsanksjon (gjelder ikke gebyr), kan saken klages videre inn til icgenParkeringsplagenemnda.

Sanksjoner

Hvis et gebyr ikke betales ved forfall, sendes det et betalingsvarsel etter 3 uker og ileggelsen økes med 50 prosent (i hht Vegtrafikkloven). Dersom den fremdeles ikke er betalt, sendes det ut varsel om tvangsinndrivelse.

Saken sendes deretter til Kemneren for påleggstrekk, eller til Namsmannen for tvangssalg av kjøretøyet. Ved kontrollsanksjon gjelder vanlig innkassolovgivning.

Spørsmål vedrørende betaling:

Spørsmål ​rettes til:​Adresse:​Tlf./Faks:

​Kredinor e-mail: ps@kredinor.no

​Langveien 21
6509 Kristiansund

Tlf ​71570470, Fax 71570480

 

 

 

 Klage sendes til

​Rana kommune
Trafikk - og parkeringsseksjonen
Postboks 173, 8601 Mo i Rana
Oppmøte: Servicetorget, Rådhusets 1. etg.
epost: postmottak@rana.kommune.no

 

Opprettet: 26.01.2017 13:02