For skade eller feil tilknyttet offentlig vann og avløp:
Ring oss: Tlf. dagtid: 75 14 50 00
Vakttelefon etter arbeidstid: 959 15 200
Vakttelefon er kun bemannet utenom ordinær arbeidstid. Hverdager mellom kl 15.00-07.00 og hele døgnet i helgene.
Etter hendelser i nettet, kan vannet bli misfarget. Det er som regel ikke farlig å drikke eller bruke vannet i matlaging. Du vil bli varslet dersom vi anbefaler å koke drikkevannet. Vannet blir vanligvis klart etter at det har fått renne en stund.
Dersom vannet fremdeles er misfarget etter at du har tappet kaldt vann i ca. 15 minutter, bør du ta en times pause – og så prøve å tappe kaldt vann i ca. 15 minutter til.
Unngå å tappe varmt vann for å hindre grums til varmtvannstanken.
Utsett vask av lyst tøy til vannet er helt klart igjen. Hvis klærne blir misfarget, hold tøyet vått til vannet er klart og vask på nytt.
Vent også med å bruke oppvaskmaskinen til vannet er klart. Ta kontakt med oss dersom misfargingen er langvarig.
Hvis kloakk og avløpsvann flommer opp i kjeller og sluk, kan det skyldes at rørene er tette. Kontakt rørlegger, så får du hjelp til å finne ut hvor feilen ligger. Hvis problemet skyldes ledningene som går fra huset ditt til kommunens hovedledning, kan en rørlegger eller et septikfirma stake eller spyle dem opp. Du er selv ansvarlig for ledningene som går fra huset ditt til kommunens hovedledning.
Hvis problemet skyldes at kommunens hovedledning er tett, melder du i fra til oss. Dersom du har fått skade på boligen kontakter du uansett årsak ditt eget forsikringsselskap. Dersom skaden skyldes et problem med hovedledningene vil forsikringsselskapet søke regress hos kommunen.
Publisert 15.09.2021 14:56
Sist endret 28.01.2022 13:49