Vi er opptatt av at du som medarbeider trives i din daglige jobb og sammen med dine kolleger. Trivsel og mestring er viktig for et godt arbeidsmiljø, fagmiljø og kvalitet i tjenestene. En forutsetning for dette er at du har muligheter for personlig og faglig utvikling. Dette er med på å fremme godt medarbeiderskap og er selve grunnlaget for yrkesstolthet og arbeidsglede.
Lønn, forsikring og pensjon
Alle ansatte i Rana kommune er dekket av tariffavtale inngått med arbeidstakerorganisasjonene. Hovedtariffavtalen regulerer lønns – og arbeidsvilkårene for alle arbeidstakere i kommunen.
Ansatte i Rana kommune er forsikret mot skader og ulykker i arbeidet. Forsikringen inkluderer gruppelivsforsikring, yrkesskade - og ulykkesforsikring.
Rana kommune har pensjonsordninger i KLP og SPK (Statens pensjonskasse for undervisningspersonale). Pensjonsordningen dekkes i hovedsak av arbeidsgiver og kommer på toppen av lønnen.
Visste du forresten at Rana kommune som arbeidsgiver betaler en premie som tilsvarer ca. 8% –15% av lønnen for å finansiere rettighetene innen pensjonsordningen?
I tillegg betaler de ansatte selv 2% av lønnen, og ordningen gir da rett til alderspensjon/AFP, attføringspensjon/ uførepensjon, ektefellepensjon og barnepensjon.
KLP startet som et spleiselag av små kommuner over hele landet. I dag er de Norges største pensjonsselskap. De er et annerledes finansselskap, fordi kundene eier selskapet. All verdiskapning kommer kundene til gode.
Kontakt KLP her.
SPK`s oppgave er å levere pensjon, forsikring og boliglån på en enkel og effektiv måte til ansatte i staten, skoleverket og virksomheter som har en tilknytning til det offentlige. SPK forvalter pensjonsrettigheter for ca.1 300 virksomheter og over én million nordmenn som jobber eller har jobbet i det offentlige.
Kontakt SPK her.
Publisert 08.07.2021 10:03
Sist endret 15.02.2022 13:00