HjelpemidlerHjelpemidler er gjenstander eller tiltak som bidrar til å redusere praktiske problemer i hverdagen. Lytt til tekstenStopp avspilling Hva er tekniske hjelpemidler? Hjelpemidlene skal bidra til å: bedre funksjonsevne økt selvhjulpenhet lette pleiesituasjonen i hjemmet Målsetting Rett hjelpemiddel - til rett person - til rett tid - på rett måte. Målgruppe Brukere i alle aldre som har behov for hjelpemidler som kan avhjelpe/erstatte/kompensere for en funksjonssvik Kortvarig behov Midlertidig/kortvarig/akutt behov/hastesaker Dette kan være situasjoner etter brudd, operasjon, akutte skader/smerter. Ansvar: Hjelpemiddeltjenesten. Henvendelse: Fabrikkveien 3, 8610 Grubhei (vestre del av Aas trykkeri langs E-12. Avkjøring fra E-12 ved skiltet "Storheia".) Telefon: 75 14 62 70 Varig behov Der behovet antas å vare 2 år eller mer. Hjelpemidlene ved varig behov skal inngå som en del av en helhetlig plan. Hjelpemidler ved varig behov lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentralen i Nordland etter søknad fra for eksempel ergoterapeut, fysioterapeut eller sykepleier i kommunen. Ansvar: Rehabiliteringstjenesten Hvem kan hjelpe deg å få hjelpemidler? Dersom du har hjemmesykepleie: Snakk med én fra hjemmesykepleien.Dersom du ikke har hjemmesykepleie: Kontakt Rehabiliteringstjenesten.Adr. Sjøforsgata 24, 8613 Mo i Rana Tlf.nr. 75 14 62 50 Syn- og hørselshjelpemidler Kommunens Syn- og Hørselskontakt har kontor i Jernbanegata 16, 8622 Mo i Rana. Ta kontakt dersom du trenger bistand eller kartlegging i forhold til syn og hørsel. Telefon 75 14 62 50 Hjelpemiddeldatabasen Publisert 22.06.2021 18:28 Sist endret 21.11.2023 10:22