Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
Tjenester

Konsesjon og boplikt - landbrukseiendom

Emneord (los) Landbrukseiendom

Hvis du arver, kjøper eller mottar fast eiendom som gave, må du normalt søke om konsesjon, som er tillatelse til å overta eiendommen. Fast eiendom er for eksempel hus, gård eller ubebygd tomt, eller andre arealer. Hensikten med konsesjonsreglene er å sikre bosetting. Det er kommunen som avgjør søknader om konsesjon.

Beskrivelse

Eiendommer som er fritatt for konsesjon

  • Hovedregelen er at du kan overta en eiendom som ikke er større enn 100 dekar og ikke mer enn 35 dekar (fra 1. sept. 2017. Tidligere 25 dekar) dyrket jord uten å søke om konsesjon.
  • En tomt som er lagt ut til bolig- eller fritidsfområl er også som regel fritatt fra konsesjonsplikt. De fleste typer leiligheter er også konsesjonsfrie.
  • Ubebygd areal som ikke skal bruks til landbruk
  • Overtakelse av eiendom fra nær familie
  • Når du som overtar eiendommen er odelsberettiget. Men da har eiendommen boplikt.

Som regel må du sende inn et skjema om egenerklæring om konsesjonsfrihet. Dette gjør du til kommunen.

Søke om konsesjon

Dersom eiendommen er en landbrukseiendom og ikke er fritatt for konsesjon, må du søke kommunen om konsesjon.

Konsesjon og boplikt

Hvis du ikke har tenkt å bo på eiendommen må du søke om konsesjon uten boplikt.

 
Kriterier

Søke om konsesjon

Dersom eiendommen er en landbrukseiendom og ikke er fritatt for konsesjon, må du søke kommunen om konsesjon.

Det er en del kriterier for å få en slik konsesjon, blant andre:

  • at den avtalte prisen er innenfor en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling
  • hensynet til bosettingen i området,
  • at overtakelsen ivaretar en driftsmessig god løsning,
  • at den som overtar anses skikket til å drive eiendommen,
  • at overtakelsen ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.
Pris

Du må betale et gebyr for behandlingen av søknader om konsesjon.

Søknadsveiledning

Du søker om konsesjon ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet som du sender til den kommunen som eiendommen ligger i.

Søknadsskjema

Skjema SLF-360 og SLF-359

Søknadsvedlegg

Legg ved kopier av hjemmelsdokumentet (skjøtet), kontrakt og takst hvis slike dokumenter finnes.

Søknadsfrist

Fire uker etter at avtalen ble gjort eller du fikk rådighet over eiendommen.

Søknadsbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Det kan være nødvendig å foreta en befaring og oppmåling av eiendommen. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Klagemulighet

Både du som søker og andre med rettslig klageinteresse kan klage hvis du eller dere er misfornøyd med vedtaket. Fristen er tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Lovpraksis
Ansvarlig enhet
Utførende enhet