Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
Tjenester

Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift - a-melding

A-meldingen er for alle arbeidsgivere og er en rapportering av lønn og ansettelsesforhold til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå.

Beskrivelse

Fra 1. januar 2015 er det innført en ny rapporteringsmåte for forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift gjennom a-meldingen.

I a-meldingen rapporterer du informasjon om arbeidsforhold, lønn og ytelser, forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift til Skatteetaten, Nav og Statistisk sentralbyrå (SSB). Meldingen skal sendes inn hver måned av alle som utbetaler lønn, pensjon og andre ytelser. Frist for innsendingen er den 5. i måneden etter de månedene det skal rapporteres for.

Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift forfaller til betaling i to-månedlige terminer, altså seks ganger i året, ved at oppgjør skjer pr. 15. i påfølgende måned for de to foregående kalendermånedene, eksempelvis pr. 15. mars for månedene januar og februar. Oppgjøret skjer til skatteoppkreveren.

Skatteetatens overordnede mål er å sikre at skatt og avgift blir korrekt fastsatt og innbetalt. Mer enn 80 prosent av de totale skatter og avgifter til stat og kommune kommer inn gjennom de skatte- og avgiftssystemer som etaten forvalter.

 
Søknadsveiledning

​For å fylle ut og sende inn skjemaet trenger du Altinn-rollen Utfyller/Innsender eller Kontaktperson NUF.

Du kan se hvilke roller du har i Tilgangsstyring. Om du ikke har denne rollen, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Søknadsfrist

A-meldingen skal sendes inn hver måned. Fristen er den 5. i den påfølgende måneden.
Frist for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift er den 15. i påfølgende måned for de to foregående kalendermåneder.

Lovpraksis

Se spesielt

A-opplysningsloven
Folketrygdloven § 24-3 Arbeidsgiverens plikter
Skattebetalingsloven kap. 5 Forskuddstrekk
Skatteforvaltningsloven § 10-2 Kontrollopplysninger fra tredjepart