Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
 Lytt til tekst        
Undermeny

Innbyggerforslag

spsetup Endret:11.08.2020 07:25

Innbyggerforslag.PNG En innbygger kan få sin sak behandlet av kommunestyret eller fylkestinget dersom det samles tilstrekkelig antall underskrifter. Forslag som støttes av to prosent av innbyggerne i kommunen eller fylket, må behandles. Likevel er det uansett slik at enten 300 underskrifter i kommunen eller 500 i fylket alltid er tilstrekkelig.

Kommunestyret plikter selv å ta stilling til forslaget og skal som hovedregel behandle saken senest seks måneder etter at den har fått nok underskrifter. Rettighetene om innbyggerforslag er hjemlet i 
icgenkommuneloven § 12-1.

Forslag
et må gjelde kommunens eller fylkeskommunens virksomhet. Saken kan avvises dersom den ikke faller inn under kommunens eller fylkeskommunens myndighetsområde eller har vært fremmet med samme innhold i valgperioden. Dette gjelder om saken har vært fremmet som innbyggerforsalg eller behandlet av kommunestyret eller fylkestinget på annet vis. Behandlingen av etinnbyggerforslag kan ikke delegeres hverken politisk eller administrativt. Tidsfristen på seks måneder gjelder ikke dersom saken henvises til behandling i en pågående plansak.

Å f
å sin sak behandlet av kommunestyret kan gi innbyggerne en opplevelse av nærhet til sine politikere.

 Nyttig informasjon

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har egen nettportal for innbyggerinitiativ minsak.no

minsak.PNG

Innbyggere som vil benytte seg av denne ordningen kan sende sitt forslag til Rana kommune v/ politisk sekretariat, Postboks 173, 8601 Mo i Rana eller på epost til postmottak@rana.kommune.no 

Opprettet: 26.04.2013 07:55