Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
 Lytt til tekst        
Undermeny
  • Siste

Rana kommune digitaliserer utsendelse av faktura

Jørgensen, Kari Endret:15.10.2019 14:09
digitalisering%20av%20faktura

​Vi i Rana kommune jobber med å fornye, forenkle og forbedre tjenester til deg som innbygger gjennom digitalisering. 

Fra og med oktober måned vil du kunne motta dine fakturaen i flere digitale kanaler.

​De som allerede har avtalegiro, Vipps eller e-faktura vil fortsatt motta faktura i denne kanalen. De som har en digital postkasse som f.eks Digipost vil eventuelt motta faktura til denne. Det vil kun bli utstedt papirfaktura til de som ikke er registrert med en digital kanal. Alle som har, men som ikke benytter seg av sin digitale postkasse oppfordres til å opprette avtalegiro eller e- faktura i sin nettbank.

Her er de forskjellige måtene du kan motta faktura på:

  • Faktura via Vipps

    Du må være bruker av Vipps og du må aktuvere tjenesten Vipps faktura.
    I tillegg må du være registrert med et gyldig mobiltelefonnummer i Rana kommune sitt kunderegister

  • Faktura i Digipost/eBoks

    Du må ha en digital postkasse, enten Digipost eller eBoks. Du kan ikke ha reservert deg mot å motta digital post fra Rana kommune

  • Faktura som vedlegg i e-post

    Dette forutsetter at du er registrert med en gyldig e-postadresse i Rana kommune sitt kunderegister.

  • Tilbud om å inngå e-fakturaavtale

    Hvis du er registrert med en gyldig e-postadresse i kommunens register, vil du motta en e-post med tilbud om å inngå e-faktura-avtale med Rana kommune.
    E-posten inneholder en lenke som du må klikke på for å aktivere en slik avtale. Hvis du allerede har en avtalegiro eller e-faktura-avtale med Rana kommune, vil du fortsette å motta faktura som avtalegiro eller e-faktura.

  • Betaler du med brevgiro?

    De nye fakturaene kan ikke benyttes for betaling via brevgiro
    Betaler du med brevgiro, må du benytte en tom bankgiroblankett og fylle ut nødvendig informasjon. Slike tomme bankgiroblanketter kan du få i din lokale bank. 
    Informasjon som må fylles ut på den tomme fakturablanketten er: 
    Beløp
    Betalerens bankkontonummer
    Betalt av
    Betalt til
    Kundeidentifikasjon (KID)
    Kroner og øre
    Til konto

  • Blir din faktura sendt til forretningsfører/har andre mottakere enn deg selv?

    Har du i dag en forretningsfører som mottar faktura på vegne av deg eller annen mottaker, vil de nye distribusjonsformene (Vipps, Digital postkasse innbygger) overstyre hvis kunden er registrert med personnummer. Da sendes faktura til kunden istedenfor "annen mottaker". Vi anbefaler derfor dere som har "annen mottaker" til å ikke inngå avtale om Vipps eller Digital postkasse.

 Hva er digital faktura?

 

Opprettet: 15.10.2019 13:42