Havmannprisen er en
litteraturpris som skal ha som formål å fremme nordnorsk litteratur. Ved
tildelingen skal det legges vekt på bøker med skjønnlitterær og fortellermessig
kvalitet. Prisen skal gå til forfattere med markant nordnorsk tilknytning.
Prisen tildeles den boka som i året som gikk blir vurdert som den beste ut fra
disse kriteriene.
Prisen deles ut av Rana
bibliotek, Nordland fylkesbibliotek og Helgeland Sparebank. Premien består av
et diplom, et nordlandsåkle og et pengebeløp; og deles ut under Havmanndagene
i mai. I 2019 skjer dette lørdag 4.mai på Rana bibliotek.
Juryen sier om de nominerte:
Ingeborg
Arvola:
Vilkår for liv
Noe har skjedd med verden, og vi får følge reven Ni mens hun finner ut av
hvordan både mennesker og dyr skal navigere denne nye virkeligheten.
I denne drivende dystopiske fortellingen finnes innslag av magisk realisme, men
det er en skitten og ubekvem virkelighet vi møter. Noen vil kanskje synes den
er tidvis kvalmende, men de fleste vil nok være enig i at den hele tiden er
medrivende.
Ingeborg
Eliassen:
Du tror det ikke før du får se det
«Men det er ikke det verste» skriver Eliassen som omkved i en særdeles
høytlesningsvennlig billedbok, med illustrasjoner av Hilde Hodnefjeld som vil
glede både voksne og yngre lesere.
Du tror det ikke før du får se det er en rytmisk og
underholdende bok som kombinerer Eliassens kreative tekstunivers med
Hodnefjelds fantastiske illustrasjoner. Boka skaper en utforskertrang hos
leseren i både tekst og bilder, og man får lyst til å lese den om og om igjen.
Kathrine
Nedrejord:
Forvandlinga
K. blir utsatt for en overfallsvoldtekt, og selv om hun vil være pragmatisk og
komme raskt over det, viser det seg at kroppen og psyken gjør som den vil. Men
selv når livet er på sitt mørkeste finnes det kanskje måter å bygge det opp
igjen.
Kathrine Nedrejord makter å skildre ubekvemme realiteter på lesverdige måter, i
en dyptloddende og kjenslevar fortelling.
Odd Klippenvåg: Et elskelig menneske
Birger driver et kunstgalleri, bor på Frogner og omringer seg med finkultur. Så
dukker Kjerand opp, et bekjentskap fra Birgers ungdomstid i Telemark. Kjerand
har prostatakreft og vil ikke lenger angre på alt han ikke har gjort.
Klippenvåg skriver fram karakterene Birger og Kjerand på en måte som er både
distansert og besnærende, med et godt blikk for kunstneriske detaljer både i
maleriene Birger stiller ut og i boka som vokser fram.