Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Ny merkevare- og besøksstrategi

Hansen, Hilde Sofie Endret:03.08.2016 14:33
1600px_COLOURBOX19560336

Det er utarbeidet ny merkevare – og besøksstrategi for Norges nasjonalparker.

Rana kommune er en av landets 33 nasjonalparkkommuner.

En nasjonalparkkommune må ha minimum 30 % av sitt areal vernet som nasjonalpark, minst 300 km2 vernet som nasjonalpark eller en hel nasjonalpark innen kommunens areal

Rana kommune har 1232,97 km2 vernet som nasjonalpark og er med dette den kommunen i landet som har vernet størst areal som nasjonalpark. Rana kommune søkte og fikk status som nasjonalparkkommune i 2008.

Ny besøksstrategi

Sammen med ny merkevareprofil er det også under utarbeidelse ny besøksstrategi. Målet er at flere skal besøke nasjonalparkene.

Hva er nytt?

  • En ny visuell profil og en ny helhetlig identitet – noe som skal gjøre nasjonalparkene mer gjenkjennelige og tilgjengelige og gi økt grunnlag for lokal verdiskaping. Den visuelle profilen er utviklet i samarbeid med Snøhetta Design.
  • En ny besøksstrategi for nasjonalparkene utvikles der vi sier: "Velkommen inn. Nyt den flotte naturen" i stedet for "OBS! Vernet område. Her er det mye som ikke er lov". 

Klima og miljødirektoratet vil etterhvert komme en rekke kriterier som må ivaretas om man skal kunne kalle seg en nasjonalparkkommune.

Miljødirektoratet om Norges nasjonalparker

KLD om Nasjonalparker og andre verneområder

 

 

 

Opprettet: 03.08.2016 11:18