Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Hjelpemidler

Olsen, Berit Krogh Endret:28.08.2017 09:40

​Hva er tekniske hjelpemidler?

Tekniske hjelpemidler er gjenstander eller tiltak som bidrar til å redusere praktiske problemer i hverdagen.

 Hjelpemidlene skal bidra til å

  • bedre funksjonsevne
  • økt selvhjulpenhet 
  • lette pleiesituasjonen i hjemmet

Målsetting

Rett hjelpemiddel - til rett person - til rett tid - på rett måte.    

Målgruppe 

Brukere i alle aldre som har behov for hjelpemidler som kan avhjelpe/erstatte/kompensere for en funksjonssvikt.


Kortvarig behov

Midlertidig/kortvarig/akutt behov/hastesaker
Dette kan være situasjoner etter brudd, operasjon, akutte skade​r/smerter.

Ansvar: Hjelpemiddeltjenesten
Henvendelse: Fabrikkveien 3, 8610 Grubhei (vestre del av Aas trykkeri langs E-12. Avkjøring fra E-12 ved skiltet "Storheia".)
Telefon: 75 14 62 70​
 

Varig behov

Der behovet antas å vare 2 år eller mer.
Hjelpemidlene ved varig behov skal inngå som en del av en helhetlig plan.  
Hjelpemidler ved varig behov lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentralen i Nordland etter søknad fra f.eks. ergoterapeut, fysioterapeut eller sykepleier i kommunen. 

Ansvar: Rehabiliteringstjenesten .

Henvendelse:
Dersom bruker har hjemmesykepleie: Snakk med én fra hjemmesykepleien.
Dersom bruker ikke har hjemmesykepleie: Kontakt Rehabiliteringstjenesten.
Adr. Jernbanegata 16, 8622 Mo i Rana  
Tlf.nr. 75 14 62 50     

Syn- og hørselshjelpemidler

Kommunens Syn- og Hørselskontakt har kontor i Jernbanegata 16, 8622 Mo i Rana.
Ta kontakt dersom du trenger bistand eller kartlegging i forhold til syn og hørsel.
Telefon 75 14 62 50

Vareleveranser fra NAV Hjelpemiddelsentral i Nordland kommer til Hjelpemiddeltjenesten og blir utlevert fortløpende. 

Opprettet: 14.05.2013 10:29