Hva er tekniske hjelpemidler?
Tekniske hjelpemidler er gjenstander eller tiltak som bidrar til å redusere praktiske problemer i hverdagen.
Hjelpemidlene skal bidra til å
- bedre funksjonsevne
- økt selvhjulpenhet
- lette pleiesituasjonen i hjemmet
Målsetting
Rett hjelpemiddel - til rett person - til rett tid - på rett måte.
Målgruppe
Brukere i alle aldre som har behov for hjelpemidler som kan avhjelpe/erstatte/kompensere for en funksjonssvikt.
Kortvarig behov
Midlertidig/kortvarig/akutt behov/hastesaker
Dette kan være situasjoner etter brudd, operasjon, akutte skader/smerter.
Ansvar: Hjelpemiddeltjenesten.
Henvendelse: Fabrikkveien 3, 8610 Grubhei (vestre del av Aas trykkeri langs E-12. Avkjøring fra E-12 ved skiltet "Storheia".)
Telefon: 75 14 62 70
Varig behov
Der behovet antas å vare 2 år eller mer.
Hjelpemidlene ved varig behov skal inngå som en del av en helhetlig plan.
Hjelpemidler ved varig behov lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentralen i Nordland etter søknad fra f.eks. ergoterapeut, fysioterapeut eller sykepleier i kommunen.
Ansvar: Rehabiliteringstjenesten .
Henvendelse:
Dersom bruker har hjemmesykepleie: Snakk med én fra hjemmesykepleien.
Dersom bruker ikke har hjemmesykepleie: Kontakt Rehabiliteringstjenesten.
Adr. Jernbanegata 16, 8622 Mo i Rana
Tlf.nr. 75 14 62 50
Syn- og hørselshjelpemidler
Kommunens Syn- og Hørselskontakt har kontor i Jernbanegata 16, 8622 Mo i Rana.
Ta kontakt dersom du trenger bistand eller kartlegging i forhold til syn og hørsel.
Telefon 75 14 62 50
Vareleveranser fra NAV Hjelpemiddelsentral i Nordland kommer til Hjelpemiddeltjenesten og blir utlevert fortløpende.