Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Fysisk miljø

Winnberg, Mariann Endret:31.03.2014 14:03

​Læring er erfaringer.
Kunnskap skapes i samspill mellom mennesker, og mellom mennesker og omverdenen.

Fysisk miljø – den 3.dje pedagog.
Fysisk miljø omtales i Reggio Emilia filosofien som "den tredje pedagog". For å få denne "pedagogen" til å virke, må vi ha kunnskap og være oppmerksomme på miljøets betydning. Fysisk miljø, dvs. rom og materialer, skal være utfordrende og interessant, og innby til utforsking og konsentrasjon. Det skal være inspirerende, engasjerende, utfordrende, artig og lærerikt. Rom og materialer må hele tiden være i forandring i takt med barnas utvikling og læring.

"Når barna er konsentrert, lærer de konsentrasjon".
"Når barna er ukonsentrert, lærer de ukonsentrasjon".1488033_277566052418731_123915778_n.jpg

Vi jobber hele tiden med rommene og materialet vi tilbyr barna. Å skape spennende rom som innbyr til aktivitet er viktig. Miljøet skal "treffe" barnet. Hva er barna opptatt av ? Hva "sier" rommet ? Hva er barna konsentrert om ?1382375_277566065752063_863619090_n.jpg

Et godt utvalg av materialer er nødvendig for å kunne gi barna nye utfordringer. Vi skal etablere et miljø med demokratisk atmosfære, der barna opplever samhørighet og glede i å samarbeide. Vi skal ha tydelige kroker og møteplasser som oppmuntrer barna til selv å velge hva de vil gjøre, og å kunne være i lag i små grupper.
Miljøet skal være mangfoldig og innby til opplevelser for å lokke fram nysgjerrigheten, lysten og kreativiteten hos barna. Det skal invitere til bruk av alle sansene; dufter, kunstbilder, musikk, form og farge, vann, sand o.a.
Vi skal vise barna og oss selv respekt ved hele tiden å forbedre miljøet og materialene i det. Det fysiske miljøet i barnehagen er en lekeplass, en møteplass og en arbeidsplass både for oss og barna.

Opprettet: 23.05.2013 11:12