Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på
AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
 Lytt til tekst        
Undermeny

Anerkjennende væremåte

Bergersen, Rainer Endret:12.03.2014 11:26


anerkjennelseDet å ha en anerkjennende væremåte er en grunnleggende holdning for hvordan vi er med barn. For oss er det viktig å styrke barnas selvfølelse og det er nettopp her anerkjennelsen kommer inn. Vi tenker at barn med en sunn selvfølelse klarer å forholde seg til hele seg. De forholder seg til  både det de får til og det de strever med. Vi mener det gir robuste barn som blir godt rustet til å møte livet.

Vi jobber mye med utsagnet vi er likeverdig, men ikke likestilt. Det betyr at vi skal lytte til barna, vi skal tolerere, bekrefte og forstå det de sier og gjør. Når det gjelder at vi ikke er likestilt tenker vi at  det er sånn at vi voksne har mer kunnskap og erfaringer og dermed må gjøre noen valg for ungene. Hvordan vi gjør disse valgene​ gjenspeiler igjen hvordan vi jobber med anerkjennelse.

Temaer vi jobber med innenfor anerkjennelse er:

  • Selvfølelse vs selvtillit. Vi vil å sette ord på opplevelsen i stedet for prestasjonen.
  • Hvordan si nei til barn på en anerkjennende måte. Det er lov å si nei til barn, det er bare hvordan vi gjør det
  • Speile barns følelser. For å bli kjent med hele seg er det viktig at vi voksne hjelper barna til å sette ord på følelsene de har.
  • Bruke et personlig språk
  • Relasjonskompetanse. De voksne skal alltid ta ansvaret for relasjonen


Anerkjennende væremåte skaper nærhet, tillit og vekst hos begge partene i relasjonen

Klikk HER så kan du lese mer om hva vi legger i anerkjennende væremåte.​

Opprettet: 14.05.2013 12:50