Rana kommune - Karakterer - klageadgang
Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoe r Logg på

​​​​​​​​​​ 

logo m til tjeneste.jpg 

 

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
 Lytt til tekst        
Tjenester

Karakterer - klageadgang

Av: Petersen, Elin | Publisert: 07.05.2013 14:38:24 | Emneord: Karakterer

Du kan klage på alle karakterer som skal stå på vitnemålet.

Beskrivelse

Du kan klage på alle karakterer som skal stå på vitnemålet. Det gjelder

  • standpunktkarakterer
  • eksamenskarakterer
  • karakterer til fag- og svenneprøver og kompetanseprøve
  • karakter i orden og oppførsel

Du kan også klage på realkompetansevurdering.

Fristen for å klage på eksamenskarakterer og standpunktkarakterer er ti dager. Fristen for å klage på fag- og svenneprøven og realkompetansevurdering er tre uker. Innenfor klagefristen kan du kreve begrunnelse for karakterer i fag der det blir holdt muntlig eksamen, fastsatt standpunktkarakter eller karakter for praktisk eksamen. Du kan ikke kreve begrunnelse for karakterer til skriftlig eksamen.

 
Målgruppe
  • Elever, lærlinger, privatister og praksiskandidater (eller den som du har gitt skriftlig fullmakt)
  • Foreldre til umyndige elever, lærlinger eller privatister har selvstendig klagerett
Kriterier

Elever under 15 år kan ikke klage uten skriftlig samtykke fra foreldrene.

Søknadsveiledning

Klagen må være skriftlig. Den må underskrives av deg som klager eller av den som du har gitt fullmakt.  Oppgi det vedtaket som du klager på. Du bør begrunne klagen, men det er ikke nødvendig hvis du klager på en skriftlig eksamenskarakter. Klagen sender du til den skolen der du er elev. Er du privatist, sender du klagen til skolen der eksamen ble holdt. Klage på fag-/svenneprøve sender du til yrkesopplæringsnemnda i fylket.

Søknadsbehandling

Resultatet av klagebehandlingen kan føre til at karakteren blir stående eller at den blir satt opp eller ned. For muntlig eksamen spesielt gjelder at hvis du får medhold, så skal karakteren anulleres og du har rett til å gå opp til ny eksamen.

Søknadsmerknader
Sist oppdatert: 06.01.2015 13:59:31
Dele innhold
​​​​

 

 

Rådmann:             
Ordfører:                  
Ansvarlig redaktør:  Webredaktør:          
​Robert Pettersen
Geir Waage 
Robert Pettersen
Sentralbord: 75 14 50 00
Epostpostmottak@rana.kommune.no                     
Servicetorget: 
Mandag kl. 09.00 - 15.00
Tirsdag - fredag kl. 08.00 - 15.00            

Besøksadresse:
Rådhusplassen 2, 8622 Mo i Rana
Postadresse: Postboks 173 8601 Mo i Rana
Org.nr:  872 418 032